بازدید میدانی یاوران تولید از باغ های سپیدان

در راستای اجرای طرح یاوران تولید محصولات باغی شهرستان سپیدان؛ مسئولین و محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به اتفاق، از باغ های شهرستان سپیدان بازدید میدانی به عمل آوردند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، در این بازدید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان از ترسیم نقشه راه برای بخش باغبانی این شهرستان خبر داد و گفت: با ترسیم نقشه راه برای بخش باغبانی این شهرستان و برنامه ریزی جهت اقدامات بلند و کوتاه مدت و ثبت درصد تحقق اقدامات سالانه در خصوص اهداف پیش بینی شده، این نقشه راه برای آیندگان مستند و راهگشا خواهد بود.

مهدی نصیری با تأکید بر اهمیت ارتباط با محققین معین شهرستان اظهار کرد: انتقال یافته های علمی از منابع غنی دانش روز کشاورزی که محققین مرکز تحقیقات کشاورزی هستند، به شیوه های مختلف طرح های الگویی و تحقیقی، کارگاه ها، بازدید های میدانی، مدرسه در مزرعه و آموزش چهره به چهره، جهت افزایش سطح آگاهی بهره برداران، می بایست مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

مهدی نصیری با بیان نقش سایت های الگویی تصریح کرد: در این شهرستان با برنامه ریزی سه سایت الگویی در سال جاری؛ اقدامات علمی در جهت هموار شدن مسیر دستیابی به اهداف تحقیقی-ترویجی و همکاری محققین معین در این خصوص زمینه ساز ایجاد تحول در بخش باغبانی شهرستان خواهد بود.

نصیری با اشاره به تأثیر بسزای کیفیت محصولات در انبارمانی و بازار پسندی و کاهش ضایعات پس از برداشت ابراز کرد: فرآوری محصولات و گسترش صنایع تبدیلی در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است و چشم امید همه باغداران به یاوران تولید است.

وی افزود، اقدامات اساسی در بخش باغبانی و برنامه ریزی برای اجرای عملیات های اصولی فرآیند تولید و پس از تولید، از اولویت های نجات بخش در زمینه احیاء و حفظ باغ های این شهرستان است.

ارتباط با محققین معین گامی در جهت انتقال دانش روز به بهره برداران

در این بازدید، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس ضمن تشکر از برنامه ریزی بازدید میدانی، گفت: کسب دانش روز کشاورزی و دریافت راه کارهای علمی تخصصی در جهت رفع مشکلات و بهبود وضعیت بخش کشاورزی، پرسشگری کارشناسان این بخش را از محققین معین می طلبد.

محسن بذرافشان اظهارکرد: اجرای طرح های تحقیقاتی در شهرستان سپیدان با توجه به پتانسیل تنوع محصولات کشاورزی، در انتقال یافته های علمی اثربخش خواهد بود و برنامه ریزی در زمینه طرح های تحقیقاتی، با اقدامات مؤثر و ارتباط کارشناسان این مدیریت با محققین معین میسر می شود.

وی افزود: با توجه به بررسی هایی که در این بازدید میدانی به عمل آمد، مسائل و چالش های سه محصول عمده باغی این شهرستان برطرف خواهد شد.

تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، کتابخانه همراه

در ادامه مدیر هماهنگی ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به ظرفیت فضای مجازی و امکانات رسانه ای گفت: تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی به مانند یک کتابخانه همراه است که اطلاعات فنی-تخصصی کشاورزی را بدون محدودیت زمان و مکان در اختیار علاقمندان و بهره برداران قرار می دهد.

حمید رضا ابراهیمی ابراز کرد: این تالار با دارا بودن 5767 رسانه نوشتاری، 938 رسانه الکترونیکی و 119 نرم افزارکشاورزی؛ تعداد زیادی منابع از جمله؛ کتاب، دستورالعمل، نشریه، فصل نامه، اطلاعیه ترویجی، سخنرانی علمی وآثار صوتی را در اختیار علاقمندان و بهره برداران قرار می دهد.

ابراهیمی با بیان نقش مدارس مزرعه ای در به روز رسانی و افزایش اطلاعات فنی بهره برداران اظهار کرد: ایجاد سایت های الگویی در زمینه های انگور، سیب و گردو در شهرستان سپیدان به عنوان قطب تولیدات باغی، مسیر انتقال یافته های علمی باغبانی به بهره برداران این بخش را هموار می کند.

وی، با تأکید بر جاری شدن امکانات به سمت مراکز جهاد کشاورزی، افزود: طرح استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی در ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری در استان فارس در حال پی گیری و اجراست و در سال جاری مراکز جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در قالب این طرح قرار گرفته است که در سال های آینده، این طرح به شهرستان های دیگر نیز تعمیم داده خواهد شد.

مبارزه شیمیایی آخرین راهکار کنترل آفات

در ادامه بازدید، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مبارزه شیمیایی را به عنوان آخرین راه کار کنترل آفات برشمرد و با تأکید بر انجام عملیات به زراعی گفت: اقداماتی از قبیل جمع آوری و دفن میوه های آلوده در باغ، رعایت بهداشت باغ، حذف علف های هرز و نصب کارتن های شیار دار جهت به تله انداختن آفاتی همچون کرم سیب؛ به عنوان مبارزه غیر شیمیایی در کنترل تلفیقی آفات نقش شایان توجهی دارند.

حمید دبیری با بیان تأثیر عوامل متعددی از جمله نوع سم، زمان و غلظت مناسب سم و تناوب در مصرف سموم جهت جلوگیری از بروز پدیده مقاومت به سم؛ بر راهکارهای پیشگیری در بحث کنترل بیماری های درختان، به ویژه سیب و گردو، تأکید کرد.

وی افزود: نظارت بر توزیع سموم در گشت های مشترک به طور مستمر از سوی نمایندگان مدیریت جهاد کشاورزی و دستگاههای مرتبط انجام و با شناسایی سموم تقلبی و غیر مجاز، موارد کشف شده امحا می شود.

دبیری تصریح کرد: حضور مسئول فنی در فروشگاه های توزیع سموم و نحوه نگهداری سموم با رعایت استاندارد های تعریف شده، از اهداف گشت های مشترک است.

بیشترین ضایعات میوه ها در مراحل پس از برداشت اتفاق می افتد

در ادامه این بازدید، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در راستای ایجاد زنجیره ارزش محصولات غالب شهرستان سپیدان، به بیان اهمیت مراحل پس از برداشت تولیدات باغی پرداخت و گفت: بیشتر ضایعات در این مرحله اتفاق می افتد و ضررهای زیادی را به دلیل از دست دادن آب مصرفی و نهاده ها به بخش کشاورزی وارد می کند.

ندا مفتون آزاد با تأکید بر نقش فرآوری محصولات غالب منطقه در ارزش افزوده، بهبود وضعیت معیشتی باغداران و ایجاد اشتغال، اظهار کرد: با فرآوری محصولات باغی سیب و انگور در این شهرستان، صنایع تبدیلی تولید شیره انگور، سرکه، آبغوره، مویز، پوره و برگه سیب، رونق خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به موقعیتجغرافیایی این شهرستان و دارا بودن جاذبه های گردشگری و اکو توریسم، حمایت از صنایع کوچک فرآوری، توسعه بخش کشاورزی این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

انگور میراث کهن ایران زمین

در ادامه، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و محقق انگور کشور، با معرفی انگور به عنوان یک میوه بهشتی گفت: درختچه های انگور در مقابل شرایط نامناسب مقاوم هستند و با دامنه وسیعی از انواع خاک و اقلیم ها سازگاری دارند و از آن به عنوان میراث کهن ایران زمین یاد می شود.

بیژن کاووسی با اشاره به اینکه استان فارس قطب تولید انگور کشور است اظهار کرد: عمر اقتصادی انگور شصت و پنج تا هفتاد سال است و اما آفات و بیماری ها قادرند عمر اقتصادی تاکستان ها را کاهش دهند.

وی، بیماری اسکای مو یا زوال را از مهمترین بیماری های شایع تاکستان ها در جهان برشمرد و ابراز کرد: با خشکسالی های پی در پی، این بیماری شدت یافته است و خسارت زیادی را به تاکداران وارد آورده که ضروریست برنامه های مدیریتی به منظور کنترل و کاهش تهدید این بیماری در تاکستان ها مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در بین درختان میوه انگور بسیار هرس پذیر است و قارچ ها که عامل بیماری اسکای مو هستند از محل زخم هرس وارد سیستم آوندی گیاه می شوند و موجب بروز علائمی میشوند که عبارتند از: پوسیدگی قهوه ای چوب، ایجاد لکه های تغییر رنگ یافته روی برگ، پوسیدگی و اسفنجی شدن چوب در طول درخت، ایجاد لکه های قهوه ای و ترک خورده حبه انگور که در اسکای حاد ویا سکته، تمام یا بخش هایی از تاج درخت به طور ناگهانی پژمرده می شود.

کاووسی، بهره برداران را به ضد عفونی کردن قلمه ها با استفاده از تیمار آب داغ و ضد عفونی کردن ابزار قیچی و اره با محلول 10 درصد وایتکس، تعیین زمان مناسب هرس، استفاده از چسب پیوند و سموم مسی در محل زخم پیوند ها، مدیریت بیماری سفیدک و مدیریت تلفیقی کرم خوشه خوار در فصل بهار، مدیریت سفیدک داخلی و اسکای مو، توصیه کرد و افزود: هرس سبز یا تابستانه، تغذیه صحیح، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری ها و علف های هرز در تاکستان ها و مکان یابی مناسب مناطق با توجه به ارقام، منجر به افزایش عملکرد در انگور دیم می شود.

وی، در بازدید از باغ های سیب توصیه هایی در خصوص محلول پاشی فروت ست و استفاده از سموم مسی ارائه داد و اظهار کرد: بهره برداران باغی می بایست با توجه به فواید هرس گل سیب توسط هورمون ها و برخی سموم، نسبت به این نوع هرس اهتمام ورزند و آنها را به رعایت مواردی از جمله؛ زمان و نحوه انجام هرس زمستانه، نحوه کود دهی در فصول مختلف سال، بهداشت کف باغ و نحوه پوساندن کود دامی جهت چالکود پاییزه نیز توصیه کرد.

بیژن کاووسی با بیان بهترین ویژگی ها و صفات گردو جهت انتخاب و کشت در هر منطقه، توصیه هایی به بهره برداران ارائه داد و نکاتی را در خصوص علل سیاه شدن مغز گردو و آفات و بیماری های شایع این درخت و راهکارهای مبارزه با این بیماری ها یاد آور شد.

در این بازدید، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، رؤسای مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه این شهرستان حضور داشتند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *