گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و تجارت کشاورزی ایران و رومانی

658

گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و تجارت محصولات کشاورزی در نشست مشترک نمایندگان ایران و رومانی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در نشست مشترک علیمراد سرافرازی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با میرلا کارمن گرکو سفیر کشور رومانی در ایران بر گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و تجارت محصولات کشاورزی دو کشور تاکید شد.

در این نشست، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به همکاری‌های پیشین دو کشور، اظهار داشت: آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و رومانی پنج سال پیش در بخارست برگزار شد، امید است این جلسه بتواند نقطه شروع مجدد همکاری‌های میان دو کشور باشد.

سرافرازی افزود: رومانی در کشت سویا در جهان پیشرو است. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزی در کشور ایران، تأمین نیاز خوراک دام و به ویژه محصول سویا است، ایران تمایل دارد به شیوه‌های گوناگون از جمله تهاتر، نسبت به تأمین این محصول از رومانی اقدام کند.

وی ادامه داد: رومانی در تربیت نسل جدید کشاورزان تجارب موفقی داشته‌است. با توجه به اینکه از حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار کشاورز فعال در کشور ایران، اغلب سن بالایی دارند، این نیاز احساس می‌شود که نسل جدیدی از کشاورزان، با تاکید بر دانش و فناوری تربیت شوند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تجربه موفق رومانی در توسعه شرکت‌های نوپا با مدیریت کشاورزان جوان، بر لزوم دریافت این تجارب تاکید کرد.

وی در ادامه به موضوع خشکسالی و اثرات زیان‌بار آن بر محصولات کشاورزی و دامی اشاره کرد و انتقال اطلاعات میان دو کشور در مدیریت این بحران را مؤثر دانست.

سرافرازی ابراز داشت: کشور رومانی همچنین در توسعه روستایی، گردشگری مزرعه و کشت ارگانیک کشور موفقی بوده است و در این زمینه‌ها نیز می‌تواند انتقال تجربه و دانش صورت بگیرد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سال‌های گذشته، ایجاد کارگروه‌های مشترک علمی و بحث و تبادل نظر در حوزه دانش و ترویج کشاورزی میان دوکشور را خواستار شد.

وی با بیان اینکه موزه حشره‌شناسی ایران، یکی از بزرگترین موزه‌های حشره‌شناسی خاورمیانه است، برای مطالعات مشترک و تبادل گونه حشرات میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

نماینده ایران در این نشست افزود: با توجه به زمین‌های حاصلخیز کشور رومانی، ایران تمایل دارد برای کشت فراسرزمینی محصولاتی مانند ذرت، سویا و نهاده‌های دامی در رومانی، همکاری جدیدی را با این کشور آغاز کند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *