آیین معرفی مرکز جهاد کشاورزی همایجان به عنوان مرکز استاندارد

در راستای اجرای طرح ساماندهی و استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی استان فارس، آیین معرفی مرکز جهاد کشاورزی همایجان در شهرستان سپیدان به عنوان مرکز استاندارد، با حضور احمد طمراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و هیئت همراه در محل این مرکز برگزار شد. در این مراسم گواهی نامه مرکز جهاد کشاورزی استاندارد و یک دستگاه خودرو خدمت به این مرکز تقدیم شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان، در این آیین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تأکید بر موقعیت خاص شهرستان سپیدان به ویژه در شرایط فعلی اوضاع اقلیمی کشور گفت: صیانت از منابع این شهرستان همت خاص مدیران و کارشناسان این شهرستان را می طلبد.

احمد طمراسی اظهار کرد: تجربه نشان داده است این تفاوت اقلیمی تحت الشعاع کمبودهای بارش و خشکسالی در مناطق دیگر قرار می گیرد و لذا شایسته است مدیریت و مراقبت از این منطقه برخوردار از شرایط اقلیمی مطلوب، به طور ویژه انجام پذیرد.

وی با اشاره به توانمندی های تولیدی این شهرستان ابراز کرد: با توجه به وضعیت و شرایط حال مأموریت های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار، که به طور کامل در حیطه اختیارات این وزارت تعریف شده است، ضروری است، به منظور رصد، پایش، نظارت، کنترل و مراقبت از این تولیدات که به طور خاص در تنظیم بازار استان هم تأثیر گذار است، اقدامات ویژه ای انجام پذیرد.

طمراسی با تأکید بر اینکه مسئولیت صفر تا صد تنظیم بازار محصولات غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: زین پس مسئولیت کامل تغییرات در تنظیم بازار به عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: در این شهرستان مدیر جهاد کشاورزی با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی این مهم را مورد توجه قرار داده است و با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه ها در سطح شهرستان این مأموریت مهم نیز مانند سایر مأموریت های سازمانی با توفیق سپری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: توجه این سازمان به مراکز جهاد کشاورزی است و در جهت دستیابی به شاخص های استاندارد در حوزه فعالیت مراکز جهاد کشاورزی، امکانات در حداکثر مطلق، می بایست به سمت مراکز جهاد کشاورزی گسیل شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: در حوزه تحول اداری و معاونت توسعه، از نظر آمار نیروی انسانی و ترکیب تحصیلات کارکنان، از وضعیت قابل قبولی برخورداریم و در تحقق رویکرد این سازمان به سمت مراکز جهاد کشاورزی، با توسعه یافتگی سخت افزاری مراکز، توفیق اولیه حاصل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: توفیقات ثانویه زمانی ایجاد می شود که در حوزه اراده و سیاست گذاری های مدیران شهرستان نیز رویکرد به سمت مراکز جهاد کشاورزی باشد و چنانچه در فضای ایجاد شده برای کارشناسان و روئسای مراکز زمینه اقبال به سمت مراکز ایجاد شود، توفیقات کامل حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سپیدان به دلیل شرایط خاص اقلیمی، در معرض تغییر کاربری هاست، افزود: در راستای قطب یابی و استفاده بهینه از نیروی کارآمد مراکز جهاد کشاورزی، شایسته است که ساختارهای اداری و تردد های مدیریت جهاد کشاورزی به سمت مراکز سوق داده شود و از ظرفیت های ایجاد شده در مراکز جهاد کشاورزی بدین نحو بهره مند شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: در جهت ساماندهی و استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی، مرکز همایجان به عنوان مرکز پایلوت در سطح استان نسبت به انتقال و استقرار ساختار اداری امور اراضی شهرستان سپیدان، به این مرکز انتخاب شده است.

مراکز جهاد کشاورزی راه را برای مسئولین در ستاد هموار می کنند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، گفت: در راستای استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی و فراهم آوردن زمینه کار، خودرو خدمت به این مرکز و هشت مرکز دیگر تعلق گرفته است.

سید محسن قائمی اظهار کرد: مراکز جهاد کشاورزی راه را برای مسئولین در ستاد هموار می کنند.

به گفته وی، این کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی هستند که با بهره برداران بخش کشاورزی به طور مستقیم در ارتباطند و حامیان خط مقدم تولید و گره گشای معضلات و مشکلات بهره برداران این بخش به حساب می آیند.

تجهیز مراکز، اولویت دغدغه های مسئولین سازمان جهاد کشاورزی

مدیر هماهنگی ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره طرح استاندارد سازی مراکز جهاد کشاورزی گفت: این مراکز همواره به عنوان یک بخش مهم و رکن اساسی وزارت جهاد کشاورزی بوده اند و علیرغم تغییر و تحولات و فراز و نشیب هایی که این ارگان در طول سال های متمادی داشته است، ماهیت و رکن اساسی آن باقی مانده است.

حمید رضا ابراهیمی ابراز کرد: طرح نظام نوین ترویج که از سال 1394 با دستور مقام عالی وزارت وقت شکل گرفته است دارای سه رکن مهم و اساسی؛ پهنه بندی، ساماندهی و تجهیز مراکز و شبکه مدیریت دانش است.

وی اظهار کرد: این استان در شبکه مدیریت دانش، برند طرح امید را به خود اختصاص داده و بیشترین سایت های الگویی را درسطح کشور اجرا کرده و مدارس مزرعه ای در این سازمان به عنوان پایگاه مزرعه ای آموزش شناخته شده است.

به گفته وی، انتقال یافته های علمی در سطح ملی به وسیله تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی امکان پذیر است و بهره برداران بخش کشاورزی به راحتی می توانند از طریق این تالار، ارتباط با محققین معین، آموزش های مجازی و پادکست ها به دانش روز دست یابند.

او با اشاره به تعداد 93 مرکز جهاد کشاورزی در سطح استان، تصریح کرد: تجهیز مراکز همواره در اولویت دغدغه های مسئولین این سازمان بوده است.

ابراهیمی تصریح کرد: در سال جاری به توصیه رئیس وقت سازمان می بایست یک مرحله از نظام نوین ترویج فراتر رفته و در جهت استاندارد سازی مراکز گام های مؤثری برداشته شود.

وی افزود: این استاندارد ها در بعد نرم افزاری، سخت افزاری، گرد آوری و بازنگری شیوه نامه فعالیت ها و سخنرانی ها تعریف شده است و به لحاظ ساختار نیروی انسانی، کمیته ساختار تشکیل و جلسات متعددی برگزار شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: مرکز جهاد کشاورزی همایجان یکی از مراکز استاندارد شناخته شده است که به نمایندگی از 9 مرکز جهاد کشاورزی، در این آیین به صورت نمادین، یک دستگاه خودرو خدمت، به این مرکز تقدیم خواهد شد.

اهتمام مدیریت جهاد کشاورزی سپیدان بر تقویت شاخص های مرکز جهاد کشاورزی استاندارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سپیدان با تأکید بر شاخص های مرکز جهاد کشاورزی استاندارد اعم از نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و برنامه های عملیاتی، به ارائه سیمای کشاورزی شهرستان و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در تولید محصولات کشاورزی پرداخت.

مهدی نصیری با اشاره به تنوع اقلیمی چهار فصل شهرستان سپیدان، گفت: این شهرستان در زیر بخش های زراعی، باغی، گلخانه ها، دام، طیور، زنبور عسل، شیلات و صنایع تبدیلی، دارای پتانسیل های ویژه ای است.

این مقام مسئول با بیان شرایط خشکسالی و کاهش نزولات جوی ابراز کرد: شهرستان سپیدان دارای منابع آب زیر سطحی قابل ملاحظه ای است و لیکن به دلیل کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر با کمبود آبهای سطحی مواجه هستیم.

به گفته وی، میانگین بلند مدت ده ساله شهرستان سپیدان627 میلیمتر است، که در سال جاری تا کنون تنها 20 درصد از میزان بارندگی سال گذشته در این موقعیت زمانی را داشته ایم.

نصیری تصریح کرد: عمده اشتغال شهرستان در بخش کشاورزی است و از آنجا که بافت غالب شهرستان روستایی است، 65 درصد جمعیت این شهرستان در بخش های مختلف کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: این مدیریت در راستای سیاست های روز سازمان متبوع در زیر بخش های مختلف کشاورزی برای تحقق اهداف بر مبنای شاخص های کلیدی توجه ویژه ای داشته و در این زمینه با رهنمود ها و حمایت های مطلوب سازمان، برنامه ریزی و اقدامات ویژه ای در دستور کار دارد که در این راستا مراکز جهاد کشاورزی نقش مؤثری ایفا می کنند و اهتمام این مدیریت بر تقویت شاخص های مرکز جهاد کشاورزی استاندارد خواهد بود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26877

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *