اجرای طرح آزمایشی بذرمال گندم در خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: طرح آزمایشی بذر مال گندم در قالب 7000 متر مربع در منطقه سیف آباد با حضور رئیس اداره تولیدات گیاهی و مسئول زراعت شهرستان انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خنج، علی علی پور با اشاره به اینکه هدف اولیه از بذرمال کردن یکنواختی در جوانه زدن بذر، کمک به استقرار مطلوب گیاهچه و ایجاد سطح سبز یکنواخت و مطلوب مزرعه است، تصریح کرد: این طرح با محلول کودی باسیلار به میزان یک لیتردر 150 کیلوگرم گندم اجرا گردیده که رقم گندم استفاده شده سارنگ، آبیاری به صورت نوار تیپ با تناوب ذرت علوفه ای صورت گرفته است.

وی بیان کرد: این طرح با هدف افزایش ترویج و گرایش کشاورزان به سمت استفاده از کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی اجرا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه استفاده از یک بذرمال مناسب موجب یکنواختی سطح جوانه زنی بذرها و یکسان سبز شدن سطح مزرعه می شود، اظهار کرد: از دیگر مزایای استفاده از روش مذکور افزایش قدرت جوانه زنی، ایجاد سیستم ریشه اولیه و ریشه های ثانویه(جاذب) قوی در گیاه می گردد.

علی پور ادامه داد: انتخاب یک بذرمال به طور کلی بستگی به نیازهای غذایی گیاه مورد نظر، قوه ی نامیه و انرژی جوانه زنی بذر، اندازه بذر(درشت یا ریز)، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک و اهداف مدنظر از بذرمال کردن می باشد.

g

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=24666

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *