صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اوراسیا بی‌وقفه ادامه دارد

3744876

یک مقام مسئول گفت: گفت: صادرات چای، پسته، سیب‌زمینی، زعفران، لیمو، نارنگی، کرفس و بادمجان به کشور روسیه ادامه دارد و هیچ برگشتی نداشته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم ضمن ارایه برخی توضیحات درباره واقعیت ماجرای برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی ایران، به وجود خلاء قانونی و نبود ابزارهای مناسب برای نظارت موثرتر برمحصولات کشاورزی صادراتی و ورودی به بازار داخل اشاره کرد؛ خلاء هایی که به گفته وی، چند مورد آن در چند روز اخیر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی رفع شده است.

وی با اشاره به تفکیک وظایف قانونی که در زمینه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی کشور وجود دارد، بیان داشت: مرجع اظهارنظر درباره سلامت محصولات کشاورزی، اول سازمان حفظ نباتات است که گواهی بهداشتی صادر می‌کند و سپس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هستند که گواهی سلامت صادر می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این که در قانون تجارت ایران، صادرات محصولات کشاورزی صرفا با دریافت گواهی بهداشتی از سازمان حفظ نباتات مجاز دانسته شده و اشاره‌ای به دریافت گواهی سلامت از وزارت بهداشت نشده است، اظهار کرد: اگر کشور مقصد، داشتن این گواهی را درخواست و الزام کند، در آن صورت صادر کننده باید به آزمایشگاه‌ای مرجع وزارت بهداشت مراجعه و نمونه محصولاتش را ارایه داده و پس از آنالیز محصول از نظر باقیمانده سموم، فلزات، نمک‌ها و نیترات گواهی بهداشتی برایش صادر می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: تا پیش از ماجرای نپذیرفتن فلفل دلمه‌ای‌های ایران توسط روسیه، محصولات کشاورزی ما صرفا با همین گواهی بهداشتی صادر می‌شد اما پس از این ماجرا، ما در نشست‌های متعددی که در هفته‌های اخیر با سازمان غذا و دارو داشتیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که برای حفظ اعتبار ایران در بازارهای جهانی و رفع ابهامات و نگرانی‌های موجود، از این پس گواهی سلامت و بهداشت به طور توامان برای صادرات محصولات کشاورزی ایران اجباری شود.

وی ادامه داد: بدین صورت که صادرات با دریافت این دو برگه انجام شود و تا زمانی که گواهی سلامت از سوی سازمان غذا و دارو صادرنشود، ما گواهی بهداشتی صادر نخواهیم کرد.

علایی‌مقدم خاطرنشان کرد: در این راستا سامانه‌های سازمان حفظ نباتات و غذا و دارو به یکدیگر متصل شده و با تبادل اطلاعات و همکاری خوبی که شکل گرفته، برخی از مسایل در این زمینه حل می‌شود. همچنین مقرر شده که در مجموعه‌های گلخانه‌ای ما مدیر کنترل فنی و کیفی مستقر شود و بر استفاده از کود و سم نظارت کند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه چین هم اعلام کرده از اول ژانویه ۲۰۲۲ شناسه محصولات کشاورزی صادراتی به این کشور باید در گمرکش ثبت شود، صادرات محصولات کشاورزی ایران از این پس به برخی کشورها بدون دریافت شناسه ممکن نیست و با سامانه‌ای شدن این روند به سویی حرکت می‌کنیم که دیگر محصولات کشاورزی ایران بدون شناسه به جایی صادر نشود.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مقررات و استانداردهای کشورها برای واردات محصولات غذایی با هم متفاوت است و این تفاوت‌هاست که در برخی مواقع در صادرات اخلال ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: مثلا استاندارد سم افلاتوکسین برای پسته از ۷ تا ۲۰ پی پی ام متغیر است. حال کشوری دقیقا ۷ را می‌خواهد و کشوری دیگر ۱۲ هم برایش مشکلی ندارد؛ لذا دلیل نمی‌شود که پسته ما سمی یا غیرقابل استفاده باشد و در سایر محصولات هم ماجرا همین است.

وی گفت: در مورد فلفل دلمه‌ای‌های صادراتی به روسیه، این کشور اعلام کرد ۴ نوع سم استفاده شده در این محصولات در این کشور ثبت نشده و طی نامه‌ای از ما خواست در این باره اظهار نظر کنیم. با اینکه این سموم در اتحادیه اروپا هم استفاده می‌شود اما در روسیه ثبت نشده بود. ما به دنبال این اعلام، ۴ جلسه با روسیه داشتیم و هفته گذشته هم تیمی از ایران به آنجا رفت و روس‌ها اعلام کردند که می‌خواهند از مکان‌های تولید فلفل دلمه‌ای ما بازدید کنند. آنها گفتند از این پس محصول بی‌نام و نشان نمی‌خواهیم و باید وضعیت محصول به لحاظ مواد آلی و سموم شیمیایی وغیره مشخص باشد. سرانجام با این شرایط و توافق‌ها صادرات ما از سرگرفته می‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17753

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *