آغاز کاشت گلرنگ در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز کاشت گیاه دارویی گلرنگ در سطح ۵هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد و گفت: این گیاه از اواخر دی تا اواخر اسفندماه کشت و در تیرماه برداشت می‌شود.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان، سیدناصر حسینی خرمی با بیان اینکه زمان کشت و برداشت این محصول مانند بذر گندم است، اظهار کرد: مقاومت بالا به شوری، پایین بودن نیاز آبی و اصلاح بافت خاک از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ است.
وی؛ کاهش مصرف آب، نیاز به تناوب زراعی مناسب و لزوم خودکفایی در تولید روغن در کشور را از جملع دلایل ترویج و توسعه کشت این گیاه برشمرد و افزود: سیستم ریشه ای متراکم و عمیق گلرنگ، موجب بهبود بافت خاک و منافذ آن شده و در تناوب با گندم باعث اختلال در چرخه زندگی آفات، بیماریها و علفهای هرز می شود.
حسینی خرمی؛ روغن دانه گلرنگ را به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع یکی از سالم‌ ترین روغن‌های نباتی توصیف و ابراز کرد: گل گیاه گلرنگ در صنایع داروسازی و رنگرزی، کنجاله آن به عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور و همچنین ساقه، برای تعلیف دام استفاده می شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۱۱هکتار از اراضی دیم و آبی در ارسنجان به کشت گلرنگ اختصاص یابد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22211

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *