کارگاه آموزشی مبارزه با علف های هرز در ارسنجان برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از برگزاری کارگاه آموزشی مبارزه با علف های هرز مزارع گندم و جو ویژه کارشناسان مروج پهنه و یاوران تولید این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، سیدناصر حسینی خرمی تصریح‌ کرد: در این دوره آموزشی نحوه شناسایی علف های هرز مزارع گندم و جو، مراحل رشد و نمو و فیریولوژیکی علف های هرز، شیوه خسارت، زمان مبارزه و انواع روش های مبارزه زراعی، مکانیکی، شیمیایی و کالیبراسیون سمپاش ها آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری بالغ بر ۳۵۰۰هکتار گندم آبی، ۳۰۰۰هکتار جو آبی و ۵۰۰۰هکتار جو دیم در این شهرستان کشت شده است ابراز کرد: مهم‌ترین علف های مزارع گندم و جو در ارسنجان شامل علف های هرز باریک برگ یولاف، جو دره، جو وحشی، فالاریس و چچم و علف های هرز پهن برگ ترب گاوی، پیچک، خاکشیر، تلخه و ماشک هستند.

وی، رعایت اصول بهزراعی، بهداشت مزرعه و مبارزه شیمیایی را سه روش اصلی مبارزه با علف های هرز برشمرد و افزود: شخم مرطوب، بوجاری بذر، تاریخ کاشت، تهیه بستر مناسب، آبياری(نوار تیپ و کشت روی پشته های بلند) و تغذیه مناسب از مهم ترین اصول به راعی هستند که در کاهش جمعیت علف های هرز مزارع موثر هستند.

وی خاطر نشان کرد: نظافت مزرعه و کنترل ادوات کاشت، جلوگیری از چرای دام، ایجاد بادشکن و کنترل علف های هرز حاشیه مزارع از جمله روش های بهداشتی و کم هزینه برای کنترل علف های هرز هستند.

حسینی خرمی با تاکید بر نظارت مستمر مروجین پهنه و یاوران تولید بر اراضی زراعی گندم و جو ، ارائه آموزش به بهره برداران سه پهنه کشاورزی و تداوم آموزش سایر بهره‌برداران در فرصت باقیمانده، اظهار کرد: با توجه به پدیده مقاومت شیمیایی در علف های هرز، کشاورزان برای تعیین زمان مبارزه شیمیایی، انتخاب نوع و غلظت مناسب سموم، کالیبراسیون سمپاش ها و سایر اصول ایمنی با مروجین پهنه خود هماهنگی لازم را به عمل آورند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22238

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *