لزوم محلولپاشی زمستانه درختان انار

 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: محلولپاشی درختان انار با روغن ولک یکی از راه‌های کنترل و کاهش خسارت و جمعیت آفات زمستان‌گذران کنترل درختان میوه بویژه انار است.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان ، سیدناصر حسینی خرمی اظهار کرد: 
روغن وُلک در بیشترین حد می‌تواند حشرات و تخم آن‌ها (لارو)  مانند انواع کنه‌ها، شپشک‌ها، شته‌ها، پسیل، کرم‌های جوانه‌خوار، حشرات سفید، تیریپس، عنکبوتیان و کرم‌های ریز و دیگر حشرات را از بین ببرد و بهترین زمان حذف این حشرات در زمستان است که علاوه بر حشره‌کشی از این روغن برای تاثیر قارچ‌کشی می‌توان استفاده کرد و با کشتن حشرات که عامل انتشار ویروس‌ها هستند، بیماری‌های ویروسی نیز از بین می روند.
او افزود: روغن ولک از طریق پوشش سطح بدن و تخم حشرات، انسداد منافذ تنفسی و جلوگیری از انتشار اسپورهای قارچ در کنترل و کاهش آفات زمستان گذران انار از جمله شته، تریپس، کنه قرمز پاکوتاه، مگس سفید، شپشک‌ها(شپشک آردآلود) و غیره موثر است. 
وی با بیان اینکه روغن با قدرت حشره کشی قوی،  فاقد اثرات نامطلوب بر سلامت انسان و محیط زیست ابراز کرد: بهترین زمان روغن‌پاشی زمستانه، قبل از تورم جوانه‌ها و شروع رشد رویشی درختان انار در محدوده دمایی ۱۰ تا ۲۰  درجه سانتی گراد به نسبت ۱/۵ تا ۲ لیتر روغن در ۱۰۰ لیتر آب است. 
به گفته وی؛ در صورت احتمال بروز سرما و  یخبندان و بارندگی به فاصله کمتر از  ۲۴ ساعت پس از محلولپاشی، از انجام عملیات محلولپاشی اجتناب شود. 
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: روغن ولک در صورتی که بصورت درست استفاده شود با کنترل مطلوب بسیاری از آفات و حشرات نیاز به سمپاشی شیمیایی را به حداقل می رساند. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان افزود: سم‌پاشی‌های بی‌‌برنامه و بی‌هدف، تاثیر نامطلوبی بر محصول و محیط زیست دارد و از سوی دیگر رعایت نکات ایمنی در هنگام سم‌پاشی، ضروری است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22242

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *