یخ آب زمستانه بیش از هزار هکتار باغ پسته در سروستان طی سال جاری

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروستان گفت : در سال جاری بیش از هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان یخ آب زمستانه گردید .

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروستان، محمد صادق فانی بیان کرد : امروز برای مبارزه با انواع آفات و بیمارهای گیاهی، از سموم شیمیایی متنوع استفاده می شود که این سموم علاوه بر آلوده کردن محیط زیست ، تأثیرات زیادی نیز در سلامتی انسان ها دارند و از طرفی استفاده مکرر از این سموم باعث افزایش مقاومت آفات و بیماریها می شود .

این مقام مسئول گفت: از مزایای یخ آب زمستانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-از بین بردن آفات موجود در خاک اطراف ریشه                           2-اصلاح ساختمان خاک

3-افزایش ریشه زایی                                                           4-افزایش تخلخل خاک

5-کاهش جمعیت علف هرز در محدوده سایه انداز درخت

فانی با بیان اینکه یخ آب زمستانه یکی از روشهای فیزیکی بسیار موثر و کم هزینه برای کنترل آفات است اظهار کرد : جهت یخ آب زمستانه، در فصل سرد زمستان می توان زمین را شخم زده و سپس آن را آبیاری کرد تا آب پس از نفوذ به خاک سطحی ، یخ زده و آفات از بین برود .

فانی گفت : یخ آب باید یک روز قبل از اینکه دمای هوا به زیر صفر برود انجام شود تا بتواند به خوبی تخم ، لارو و حشرات بالغ را که در خاک سطحی پناه گرفته اند از بین ببرد و عوامل بیماری زای گیاهی را تا حدودی زیادی کاهش دهد.

فانی تصریح کرد: باغداران محترم به اینکه توجه داشته باشند که آبیاری زمستانه باید در حد مناسب انجام شود و آبیاری بیش از حد زمستان می تواند معایب خود را داشته باشد از این رو باید بر اساس وضعیت آب و هوایی منطقه خود و با توجه به نظر کارشناسان اقدام به آبیاری و یخ آب زمستانه نمایند .

 

_آب_زمستانه_2.jpg

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=11878

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *