مشکلی در تامین آرد صنف و صنعت نداریم

4130046

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح قیمت گندم و آرد را در بلندمدت به نفع مردم دانست و گفت: در تامین سهمیه آرد صنف و صنعت مشکلی نداریم.

به گزارش روابط عمومی معاوت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد قربانی، اعلام کرد: کمبود فعلی ماکارونی در بازار موقتی و ناشی از اعلام قیمت جدید ۱۲ هزار تومان بابت هر کیلو گرم آرد سهمیه‌ای صنف و صنعت است.

وی افزود: اصلاح قیمت و یا هر سیاست جدیدی که از سوی دولت اتخاذ شود، پیامدهایی دارد و ممکن است استرس در مردم ایجاد کند و از این رو مردم، مازاد بر نیاز خود خرید می‌کنند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تولیدکنندگان ماکارونی هم اطمینان داده اند که مشکلی در تولید و تأمین این محصول ندارند.

وی خاطرنشان کرد که در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم آرد صنایع ماکارونی ۲,۷۰۰ تومان بود و این قیمت پس از اصلاح از ابتدای امسال به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

قربانی با بیان این که از دو میلیون تن گندم تولید شده در سال گذشته، ۲۵۰ هزار تن آن قاچاق شده است، اذعان داشت: قاچاق گندم و آرد رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر صادرات آرد یارانه‌ای به شکل ماکارونی، بیسکویت و شکلات اتفاق می‌افتد و طبق آمار گمرک ایران، سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن از این طریق آرد یارانه‌ای از کشور خارج می‌شود.

قربانی در همین حال به ضایعات ۲۰ تا ۳۵ درصدی گندم در سال نیز اشاره و تصریح کرد؛ ما سالانه قاچاق گندم و آرد غیرمکشوفه هم داریم که از مجاری مختلف به کشورهای همسایه منتقل می‌شود.

وی گفت: پرداخت یارانه به گندم داخلی، کمبود تولید بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت‌های جهانی در پی جنگ روسیه و اوکراین، موجب شده قاچاق این محصول از کشور جذابیت داشته باشد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17867

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *