روز مزرعه با عنوان “کشت مخلوط گیاهان علوفه ای” در شهرستان پاسارگاد

002

رئیس اداره ترویج و آموزش مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد گفت: در آخرین روز از رزمایش کشاورزی و دامپروری جهادگران فاطمی روز مزرعه با موضوع کاشت مخلوط گیاهان علوفه‌ای در منطقه بلاغی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد، رحمت اخلاصی راجع به برگزاری روز مزرعه تصریح کرد: روز مزرعه یکی از طرح‌های آموزشی ترویجی وزارت جهاد کشاورزی است که از سوی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی با همکاری و مشارکت مراکز تحقیقاتی و با حضور کارشناسان، مروجان و کشاورزان پیشرو، در مزارع الگویی برگزار می‌شود.

اخلاصی بیان کرد: روز مزرعه با عنوان کشت مخلوط گیاهان علوفه ای با حضور سید هادی هاشمی مسئول گیاهان علوفه ای سازمان جهاد کشاورزی استان، غلامعباس ایزدی، افشار استخر، علی‌داد بوستانی از محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌های سپیدان، ارسنجان، سرچهان، پاسارگاد و جامعه بسیج مهندسین کشاورزی این شهرستان برگزار گردید.

اخلاصی با اشاره به اینکه کشت مخلوط، کشت دو یا بیش از دو محصول زراعی با هدف بازدهی بیشتر در مجاورت یکدیگر است، اظهار داشت: در این مزرعه الگویی در سطحی بالغ بر 25 هکتار مخلوط جو و ماشک علوفه‌ای رقم ساتیوا به نسبت یک به یک در کنار هم کشت شده است.

رحمت اخلاصی با بیان اینکه روز مزرعه فرصتی برای انتقال دانش و جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی به بهره برداران بخش کشاورزی است، گفت: از مزایای کشت مخلوط می‌توان به بالاتر بودن میزان‌ پروتیئن آن، امکان کشت به هنگام محصول دوم پس از برداشت، کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد محصول و کاهش هزینه های کشاورز اشاره کرد.

او اضافه کرد: نحوه کاشت، ارقام مناسب، مقایسه عملکرد، افزایش کمی و کیفی علوفه تولیدی، تعیین زمان مناسب برداشت، کاهش محسوس آب مصرفی با توجه به کاهش دوماهه دوره رشد، فراهم شدن امکان کشت دوم، کاهش خطر سرمازدگی بهاره، حاصلخیزی خاک و افزایش درآمد بهره بردار از جمله مواردی بود که فراگیران بصورت تئوری-عملی و از نزدیک با آن آشنا شدند.

 

001

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *