لزوم حفظ منابع گیاهی در بیضا

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: در فصل بهار در کوهستان گیاهان خوراکی زیادی می روید و مردم براساس فرهنگ و عادت غذایی این گیاهان را مصرف می کنند و عده ای با جمع آوری و عرضه آن به بازار روزی خود را بی منت از کوهستان به دست می آورند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا، صدیقه مویدی با بیان اینکه برداشت گیاهان دارویی در بیضا از اوایل بهار شروع شده است و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، افزود: همه گیاهان کوهستانی و دارویی قابلیت کشت در مزرعه را دارند.

به گفته او: دمبل کوهی، کنگر، آنغوزه، آویشن، مریم گلی، بادام کوهی، بنه و … ازجمله گونه‌های مختلف گیاهان دارویی مراتع شهرستان است که علاوه بر بازار محلی به شهرهای مجاور ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی پیش از زمان گل دهی به صورت غیر اصولی، بهره‌برداری تجاری، برداشت پیاز گیاهان مرتعی، کندن گیاهان با ریشه و چرای زودهنگام دام در مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می شود و برای حفظ گونه های گیاهی نیاز به آموزش و آگاهی بخشی دارند.

مویدی با تاکید بر اینکه؛ برداشت هرگونه گیاه دارویی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی ممنوع است، تصریح کرد: درصورتی که افراد بدون مجوز اقدام به برداشت گیاهان دارویی کنند، محصولات آن‌ها به عنوان کالای قاچاق محسوب و با آن‌ها برخورد قضایی و قانونی می‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=26968

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *