معرفی ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی

4181593

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی به جامعه باغبانی شناسایی و معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، شکرالله حاجی‌وند  اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات باغبانی در کشور حدود ۳ میلیون هکتار است و از این مقدار هرسال حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: باغبانی در کشور یک ظرفیت بسیار عظیم و اقتصادی محسوب می‌شود به گونه‌ای که از ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی در کشور، بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از آن سهم محصولات باغبانی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور بیان کرد: البته محصولات باغبانی به شکل‌های پک شده، کمپوست، کمپوت و فرآوری شده نیز صادرات می‌شود و این نشان دهنده این موضوع است که بیشتر از رقم یادشده صادرات محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باغبانی در کشور جایگاه اقتصادی بالایی دارد، تصریح کرد: از طرفی تغییر اقلیم و بهره‌وری پایین (عملکرد پایین) دو مورد از مهمترین چالش‌های ما در حوزه باغبانی محسوب می‌شود.

حاجی وند خاطرنشان کرد: امسال از سوی رهبر انقلاب شعار سال به نام دانش بنیان نامگذاری شده است، بر این اساس در این خصوص بر یافته‌ها و دانش فنی روز متمرکز شده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که در زمینه دانش بنیان دنبال می‌کنیم تولید رقم در محصولات باغبانی است، گفت: بر این اساس تاکنون ۶۱ رقم جدید ایرانی از محصولات باغبانی به جامعه باغبانی شناسایی و معرفی شده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ادامه داد: از طرفی دیگر بیش از ۳۵۰ رقم از ارقام خارجی وارد و طی یک تا دو سال اخیر در قالب تفاهم نامه‌ها با معاونت علوم باغبانی تحویل نهالستان‌ها و بخش خصوصی داده‌ایم.

وی در خصوص اقدامات دانش بنیان دیگر این مؤسسه اظهار کرد: هر ساله در کشور بخشی از محصول گردو دچار سرمازدگی می‌شوند و این امر باعث می‌شود محصول گردو به مدت دو سال از بین برود و این آسیب از گذشته تاکنون در باغات کشور رخ داده است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17929

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *