الگوی کشت نیازمند سیاست حمایتی است

وی با اشاره به اینکه به منظور اجرای موفق الگوی کشت یک توازن بین استانی و در سطح کلان باید دنبال شود، اضافه کرد: تا یک ماه آینده لایه‌های خاک، تولید، آب، هوا و اقلیم روی هم قرار می گیرد و نهایتا یک مدل اجرایی از بحث الگوی کشت ارائه می دهیم.

دهقان پور با بیان اینکه گیاهان دارویی غالبا به خشکی و خشکسالی مقاوم هستند و می‌توانند یک ظرفیت اقتصادی را داشته باشند، ابراز کرد: برنامه ای  برای افزایش سطح زیر کشت و استفاده از گیاهان دارویی تدوین شده است.

به گفته وی؛ در قالب نرم افزار امکان سنجی 49 گیاه که قابلیت کشت در استان فارس دارند شناسایی و برنامه ای برای توسعه کشت در سال جاری مشخص شده است، با کمک این نرم افزار، علاوه بر اینکه عملکرد گیاهان دارویی در هر منطقه مشاهده، وضعیت مناسب و یا نامطلوب میانگین تولید نیز مشخص شد.

دهقان پور؛ به هدررفت 27 درصدی تولیدات کشاورزی در قالب ضایعات نیز گریزی زد و افزود: طرح کاهش ضایعات محصولات کشاورزی آماده شده است که اگر سالانه 2 تا3درصد ضایعات کاهش پیدا کند، این طرح‌ می‌تواند اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه خاک یکی از عوامل اصلی در تولید است و برای تشکیل یک سانت لایه خاکی، حدود 500 سال زمان نیاز است، اظهار کرد: طرح افزایش ماده‌ آلی خاک های استان فارس تدوین شده و یک مجری برای این طرح مشخص شده است که به عنوان پایلوت کشوری و با کمک تولیدکنندگان اجرا می‌ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، از افزایش ضریب نفوذ دانش به عنوان یکی از اولویت های این سازمان نام برد و گفت: در این راستا اتاق فکر و دفتر ارتباط با مراکز دانشگاهی و مجامع علمی تشکیل شده است.

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=7283

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *