بیش از ۲۲ هزار هکتار با آفت برگ‌خوار درختان بلوط مبارزه شد

4148493

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون در سطح نزدیک به ۲۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس با آفت برگ‌خوار بلوط مبارزه شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت گفت: در مجموع در حوزه جنگل‌های زاگرس تا امروز حدود ۴۲ هزار هکتار تحت هجوم آفت برگ‌خوار درختان بلوط قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بحرانی‌ترین و حادترین ناحیه آلوده مربوط به عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که ۲۲ هزار هکتار از این عرصه‌ها درگیر آفت برگ‌خوار درختان بلوط شده‌اند.

نوبخت با بیان اینکه در سطح ۱۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد محلول‌پاشی و اقدامات کنترلی انجام شده است، اظهار داشت: در عرصه‌های جنگلی استان فارس در سطح حدود ۶ هزار هکتار و استان خوزستان ۱۵۰۰ هکتار محلول‌پاشی و مبارزه با این آفت صورت گرفته است.

وی گفت: آفت برگ‌خوار درختان بلوط، یک آفت بومی است و از سال‌ها قبل در عرصه‌های جنگلی زاگرس بوده، اما این آفت تحت تاثیر تنش‌های اقلیمی، افزایش درجه حرارت و کاهش رطوبت طغیان کرده است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: یکی از مشکلات در زمینه آفت برگ‌خوار بلوط این است که ظرف یک سال چند نسل زاد و ولد کرده و از این رو در زمان کمی سطح وسیعی را آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: محل تغذیه این آفت، برگ درختان بلوط است و به باغات و یا گونه‌های دیگر سرایت نمی‌کند.

نوبخت پیشگیری از سرایت این آفت به سایر مناطق جنگلی را از اهداف و استراتژی اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: محدودیت‌هایی برای مبارزه با آفات در حوزه جنگلی و منابع طبیعی داریم و به دلیل وجود منابع آبی در جنگل‌های زاگرسی، حیوانات وحشی و دام‌های اهلی باید از محلول و ترکیبات کم‌خطر و سازگار با محیط زیست استفاده کرد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17958

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *