شیوه ای نوین در مدیریت کشت برنج در کامفیروز

 
rice

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز از کشت برنج به روش “تک خال” یا تک بوته در سطح  1.2 هکتار در کامفیروز  از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، ابراهیم عسکری اظهار کرد: در اين شیوه  كشت برنج از يك نشا در هر كپه و همچنين از نشاهاي بسيار جوان استفاده مي شود که قدرت پنجه زنی بسیار بالایی خصوصا در ارقام محلی دارد.
عسکری  با بیان اینکه در روش تک بوته تمامي فاكتورهاي موثر براي افزایش  پنجه زني برنج تا حد امكان رعايت مي شود، افزود: در روش جدید برنج مواردي از قبيل عدم رقابت بين نشاها ، جوان بودن نشاها، تامين مواد غذايي كافي در تمام دوره رشد برنج، تامين فاصله كاشت مناسب، تامين اكسيژن كافي،  كنترل مناسب علفهاي هرز و آفات و بيماريها ،مصرف مناسب كودهاي سرك در دستور کار است.

او با اشاره به اینکه در  روش سنتی كشاورزان معمولاً از هشت تا 9 عدد نشاء در هر كپه استفاده مي كنند كه اين امر رقابت شديد بين نشاها و كاهش پنجه زني در زمين را در پی دارد، افزود:  در  شیوه جدید نشاءکاری مسئله رقابت بين نشاها حذف شده و برنج حداكثر پنجه دهي خودش را نشان خواهد داد.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز با اشاره به اینکه گياه برنج يك گياه كاملاً غرقابي نيست بلكه متحمل به غرقاب است، تصریح کرد:  در این روش زارعین با استفاده از آبیاری تناوبی و نگه داشتن رطوبت خاك در حد اشباع پتانسيل پنجه زني را افزایش می دهند.
عسکری افزود: افزایش قدرت پنجه زنی، کاهش میزان مصرف بذر از حدود 70 کیلو گرم در هکتار به ده کیلو گرم در هکتار، کاهش عمق نشاء، کاهش مصرف سموم ،افزایش مصرف کودهای آلی، کاهش سن نشاء و کاهش صدمه به نشاء به دلیل مدیریت انتقال نشاء از مهمترین مزیت های کشت محسوب می شود.

شهرکامفیروز در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز و ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت قرار دارد و بزرگترین تولید کننده ارقام برنج مرغوب محلی در فارس و جنوب ایران است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=18171

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *