نشست تعمیم دستاوردهای احیاء دریاچه ارومیه در تالاب بختگان برگزار شد

 وی با اشاره به اینکه در گام بعد جلب مشارکت جوامع محلی با نگاه ایجابی ضروری است، اظهار کرد: در نگاه ایجابی انسان باید با انعطاف پذیری از محیط زیست بهره‌برداری داشته باشد و اگر دست‌اندازی در محیط زیست به وجود آمد اقدامات جبرانی و حمایتی هم توسط همان جامعه‌ انسانی مورد توجه قرار ‌گیرد و در این رهیافت راه حل مشارکتی دنبال می شود یعنی کار با مردم، به وسیله‌ مردم و برای مردم باشد و جوامع محلی باید در طراحی، تدوین، اجرا و حتی ارزیابی نتایج حاصل از پروژه ها نقش داشته باشند.

دهقان پور اضافه کرد: در احیای تالاب بختگان باید روابط بین انسان و محیط زیست را به شکلی تعریف کنیم که هر دو از هم منتفع شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: مسئله بسیار مهم در احیای تالاب این است که منافع حاصل از حفظ محیط زیست حتما باید به منافع اقتصادی بهره‌برداران و جوامع محلی گره بخورد.

دهقان پور با اشاره به اینکه محیط زیست یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار شناخته می شود و معیشت رکن اساسی این توسعه است از این رو در هر برنامه ریزی باید معیشت جوامع محلی در نظر گرفته شود، گفت: کشاورزی روستایی، زیست‌بوم‌ها و روستا گردشی از جمله برنامه های پیشنهادی است که برای اجرای این برنامه ها به همکاری دستگاه های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و کار و رفاه اجتماعی نیاز است.

نشست به اشتراک گذاری تجربیات احیای دریاچه ارومیه با دست اندرکاران کلیدی تالاب بختگان در روزهای بیست و ششم و بیست هفتم مهرماه در محل جهاد دانشگاهی شهرستان شیراز برگزار شد.

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=7698

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *