شورای فرهنگی عمومی شهرستان استهبان برای ثبت جهانی انجیر برگزار شد

       شورای فرهنگی عمومی شهرستان استهبان به منظور هماهنگی و برنامه ریزی حضور نماینده نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی (جیاس) در شهرستان استهبان در خردادماه برای ثبت جهانی انجیر استهبان با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاوریامام جمعه و رییس شورای عمومی فرهنگی شهرستان استهبان، یوسف کارگر فرماندار شهرستان استهبان، جانعلی بهزاد نسب مدیر و عضو هیات علمی موسسه پژوهش های کشاورزی و توسعه روستایی، غلامرضا فروهش تهرانی عضو هیات علمی موسسه، مدیر و کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی، امیدکیامرث رییس کمیته فرهنگی ثبت جهانی انجیر، حمید زارع رییس کمیته علمی ثبت جهانی انجیر، سایر اعضای شورای فرهنگی عمومی شهرستان، مهدی اعیان منش مدیر و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی استهبان در دفتر امام جمعه شهرستان برگزار شد.

 شورای عمومی فرهنگی ثبت انجیر1

امید کیامرث ضمن عرض خیر مقدم از حاضرین جلسه خواستار همکاری همه جانبه مادی و معنوی برای برنامه ریزی هر چه بهتر حضور نماینده جیاس در شهرستان و در صدر آن اطلاع رسانی و آگاه سازی تمامی اقشار جامعه در مورد ثبت جهانی انجیر استهبان شد.

وی همچنین اطلاعاتی در مورد برنامه های مورد نظر برای اجرا از جمله برپایی موزه فرهنگی انجیر، برنامه شب شعر محلی با موضوع انجیر و کمیته های تشکیل شده برای پیشبرد برنامه ثبت جهانی انجیر را ارائه نمود.

مهدی اعیان منش نیز اطلاعاتی در مورد سابقه کارهای انجام شده برای دستیابی به آخرین مرحله برای ثبت نظام میراثی انجیر استهبان که حضور نماینده جیاس در منطقه برای بررسی آن می باشد، اقدامات فعلی و برنامه های پیش رو برای ثبت جهانی انجیر را برای حضار عنوان کرد.

بهزاد نسب مهمان ویژه جلسه، دو مولفه اصلی ثبت یک نظام در سازمان ثبت نظام‌های میراث کشاورزی مهم جهانی را ریشه داشتن در تاریخ و تمدن آن جامعه و سر پا بود آن در حال حاضر به نحوی که در اقتصاد، معیشت و فرهنگ آن اجتماع دیده شود معرفی کرد و بیان داشت در زندگی مدرن امروزه نظام های میراث کشاورزی رو به افول می رود که برای حفظ این میراث ها برنامه جیاس به صورت داوطلبانه از طرف کشورها برقرار شده است.

شورای عمومی فرهنگی ثبت انجیر2

وی در ادامه گفت: برای موفقیت در ثبت جهانی انجیر در زمان بازدید نماینده جیاس می بایست به نحوی برنامه ریزی شود که دانش بویم برجسته شود، مسیر بازدید به نحوی باشد که چشم انداز بصری داشته باشد، نقش نهادهای مردمی

پر رنگ نشان داده شود، اثر انجیر در تغذیه و مناسبات اجتماعی نشان داده شود و زنجیره کاشت تا برداشت و فرآوری آن به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه، فرماندار ، مدیر جهاد کشاورزی ، رییس اداره میراث فرهنگی ، رییس کمیته علمی نیز اطلاعات و نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان داشتند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *