آغاز گرده افشانی بزرگترین انجیرستان دیم ایران

برانجیر

   مدیر جهاد کشاورزی استهبان از آغاز عملیات گرده افشانی (بَر دهی) باغات انجیر دیم شهرستان استهبان در سطح 23 هکتار از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیرماه سالجاری خبر داد.

مهدی اعیان منش بیان داشت: با آغاز عملیات گرده افشانی انجیر، بزرگترین بازارچه توزیع و فروش “بر انجیر” برای گرده افشانی در باغات انجیر در سطح استان فارس در این شهرستان برپا گردیده است.

بازار برانجیر

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، بازارچه بَر انجیر با هدف ساماندهی توزیع بر انجیر مورد نیاز باغداران انجیر شهرستان استهبان و سایر نقاط انجیرخیز استان با همکاری فرمانداری، مدیریت جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و به طور ویژه شهرداری شهرستان آماده سازی و از اواخر اردیبهشت ماه سالجاری کار خود را آغاز نموده است و پیش بینی می گردد تا نیمه تیر ماه فعال باشد.

اعیان منش افزود: سطح زیر کشت باغات انجیر شهرستان استهبان بالغ بر 23 هزار هکتار است که 20 هزار هکتار آن مثمر و 3هزار هکتار آن غیر مثمر می باشد و 98درصد از ارقام انجیر شهرستان رقم سبز صادراتی است که برای تولید میوه، نیاز به انجام گرده افشانی به وسیله زنبور بلاستوفاگا دارد که این زنبور عامل انتقال دانه گرده از “بر انجیر” به سطح کلاله های گل ماده انجیر خوراکی است و به این عمل در زبان محلی بر دادن یا بر دهی گفته می شود.

مدیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این بازارچه کارشناسان کشاورزی برای ارائه مشاوره در زمینه کیفیت، انتخاب رقم مناسب و راه های کنترل آفت بر انجیر ، شناسایی زنبور قرمز مخل عملکرد زنبور بلاستوفاگا و سایر آموزش های لازم حضور دارند و فضای مناسب و امکانات رفاهی لازم برای فروشندگان، بهره برداران و باغداران حضور یافته از سطح استان تامین شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: سطح باغات “بر انجیر” شهرسان بالغ بر 650 هکتار مثمر و غیر مثمر می باشد که سالانه بین 1000 تا 1200 تن “بر انجیر” تولید می نماید.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *