احیای قنات بهمنی روستای رونیز سفلی پس از 17 سال

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از احیای قنات بهمنی رونیز سفلی پس 17 سال، با تلاش بی وقفه دوساله برای نوسازی و مرمت خبر داد.

قنات بهمن

     به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی استهبان مهدی اعیان منش عنوان کرد: در سال 1399 بر اساس گزارش احدی از بهره برداران قنات بهمنی رونیز مبنی بر زنده بودن این قنات، کارشناس آب و خاک مدیریت از مادر چاه قنات بازدید به عمل آورد و صحت این موضوع را تایید کرد و با پی گیری نماینده بهره برداران و درخواست کتبی لایروبی قنات، در سال 1400 از محل اعتبارات کمک های فنی اعتباری و اعتبار طرح برکت به مبلغ 3500 میلیون ریال، مرمت و نوسازی آن توسط پیمانکار مقنی قنات آغاز شد.

وی افزود: با توجه به طولانی بودن این قنات با طول بیش از 3 کیلومتر، عملیات مرمت بیش از 1.5 کیلومتر آن با اعتبار تخصیصی فوق به انجام رسید و مابقی عملیات به سال 1401 موکول گردید و نهایتا از محل اعتبارات کمک های فنی اعتباری سال 1401 به مبلغ 450 میلیون ریال، عملیات مرمت و لایروبی ادامه پیدا کرد و در خرداد ماه 1402 آب قنات از مظهر قنات جاری گردید که این امر موجب خوشنودی خدواند و رضایت بهره براران گردید.

اعیان منش دبی تقریبی این قنات را 10لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت این قنات در حیات قبلی خود 300هکتار از اراضی منطقه با 10بهره بردار اصلی را تحت شرب داشته که از این میزان 80هکتار زیر کشت شتوی ،60 هکتار سیفی و بقیه آیش بوده است و به امیدخدا بعد از این احیا مجددا زیر کشت می رود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان دستیابی به این موفقیت را مرحون پیگیری های مستمر کارشناسان آب و خاک مدیریت و سازمان و پیمانکار قنات دانست که بی وقفه تا حصول نتیجه کار را پیگیری نموده اند.

حوضچه قنات بهمنی

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21634

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *