کشاورزان از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول خودداری نمایند

کشاورزان از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول خودداری نمایند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول را شیوه‌ای غلط دانست و از کشاورزان خواست از آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول خودداری نمایند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی، حبیب کوهکن به فواید مواد آلی خاک اشاره و اظهار کرد: آتش زدن مزارع منجر به نابودی مواد آلی خاک می‌شود و این مواد آلی با هیچ کود شیمیایی جایگزین نخواهد شد.

به گفته وی؛ مواد آلی و موجودات زنده خاک منبع تأمین، تولید، آزادسازی و نگهدارنده بسیاری از عناصر موردنیاز گیاه مانند فسفر، گوگرد، آهن و روی هستند و مواد را برای گیاه قابل‌ جذب می‌کنند.

کوهکن آتش زدن کاه و کلش مزارع بعد از برداشت محصول را یک فاجعه زیست‌ محیطی نام ‌برد و افزود: این اقدام یکی از عوامل آسیب‌رسان به طبیعت و محیط ‌زیست به شمار می‌رود و موجب نابودی میلیون‌ها موجود زنده در خاک می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مواد آلی با جذب رطوبت باعث افزایش راندمان مصرف آب، کود و عملکرد می‌شوند، بیان کرد: این مواد قابلیت نفوذ و ظرفیت نگهداری آب در خاک را افزایش و سبب کاهش تبخیر و تعرق از سطح خاک و گیاه می‌شوند.

وی ابراز کرد: استفاده از کاه به عنوان کود طبیعی، کمپوست در کارگاه‌های تولید قارچ خوراکی، در کارخانجات صنایع چوب و ظروف یکبار مصرف گیاهی و قابلیت فرآوری و تبدیل آن به محصولات مختلف از ظرفیت‌های آن می باشد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد اضافه کرد: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=10500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *