احیا و مرمت قنات خاصگی فاروق در شهرستان مرودشت باعث خوشحالی بهره برداران گردید

2قنات خاصگی 1

رئیس اداره فنی و زیر بنایی شهرستان مرودشت گفت: عملیات احیا و مرمت قنات خاصگی فاروق این شهرستان با اعتبار 3هزار و 307 میلیون ریال به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، حسین پورکاوه، با بیان اینکه بیش از 20 هکتار از باغات منطقه فاروق با آب این قنات آبیاری می شود، تصریح کرد: قنات خاصگی فاروق به طول 760 متر و دارای 39 میله چاه بوده که با اعتبار 3هزار و 307میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، مرمت و احیاء شده است.

این مقام مسئول افزود: بر اثر سیلاب ها و عدم رعایت مقررات فنی قنوات و رعایت نکردن حریم، قسمت‌هایی از قنات دچار ریزش شده بود و باعث کاهش آب دهی آن به 9 لیتر بر ثانیه شده بود که پس از اتمام عملیات اجرایی پروژه احیا و مرمت قنات مذکور، آب دهی قنات به 21 لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: لایروبی، ریزش برداری گالری،نو کنی، بغل بری، باز کردن دهانه میله چاه های بسته، شعه شکنی، کارگذاری کول های بتنی و درپوش چاه، از جمله عملیات اجرایی احیاء و مرمت این قنات بوده است.

پورکاوه در ادامه از قنوات، به عنوان میراث گذشتگان یاد کرد و از بهره برداران خواست با مراقبت از قنوات و حفظ حریم آنها، در نگهداری قنوات کوشا بوده و این میراث گرانبها را به آیندگان تحویل دهند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=18284

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *