مبارزه با سوسک سرخرطومی در نخلستان های جهرم ادامه دارد

سوسک2 2

?به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم حسن زمانی مدیر جهاد کشاورزی جهرم گزارش داد:

?عملیات ردیابی و مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما با برنامه ریزی دقیق و فنی در حال انجام است.

? شهرستان جهرم با دارا بودن بیش از ۶ هزار هکتار نخیلات از قطب های مهم کاشت و تولید این محصول در سطح استان و کشور می باشد که حفظ و حراست از این نخلستان ها با توجه به نقش مهم بخش کشاورزی در اقتصاد مردم شهرستان، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

?زمانی اظهار داشت: با ورود آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی خرما از شهریور ماه ۱۴۰۰ به جهرم و شناسایی آن در منطقه هکان، عملیات ردیابی، مبارزه و مهار این آفت در منطقه ای به وسعت ۶۰۰ هکتار انجام گرفت و توانستیم با شناسایی و پایش دقیق، این آفت را در این منطقه کنترل و از ورود آن به مناطق سالم شهرستان جلوگیری نماییم .

?مدیر جهاد کشاوزی جهرم از عملکرد دو فاز جداگانه عملیاتی خبر داد که بیش از ۶۵ هزار اصله نخل در این منطقه پایش و ۷۵۰ اصله نخل آلوده شناسایی گردیده و از این تعداد ۶۵۵ اصله تیمار و ۹۵ اصله بعلت شدت بالای آلودگی امحاء شده است.

?وی افزود مبارزه شیمیایی علیه این آفت در سطح ۶۰۰ هکتار با استفاده از سموم تأیید شده توسط کارشناسان این مدیریت و همکاری کشاورزان و باغداران منطقه انجام پذیرفته است.

?ایشان در ادامه با اشاره به این مطلب که برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه توصیه های فنی لازم به باغداران در کلیه مناطق آلوده و سالم شهرستان در دستور کار این مدیریت قرار دارد، همکاری و مشارکت باغداران با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و اجرای صحیح و دقیق توصیه های کارشناسان را لازم و مهم برشمردند.

?دکتر حسن زمانی از مهمترین راه های کنترل این آفت را جلوگیری از جابجایی پاجوش آلوده دانست و اظهار داشت به همین منظور با ایجاد ایستگاه پست قرنطینه در سه راهی منطقه هکان، گام های موثری در این زمینه برداشته شده است.

?این مقام مسئول مبارزه بر علیه آفت سرخرطومی حنایی خرما را بسیار پرهزینه و زمان بر دانست که نیاز به تخصیص اعتبار کافی، بسیج همگانی و همکاری بیش از پیش باغداران دارد.

?در پایان وی با اشاره به این مطلب که کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی با همکاری مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس بکارگیری روشهای مختلف مبارزه با این آفت، از جمله نصب تله های شکارگر در مناطق آلوده و تله های ردیاب در مناطق سالم شهرستان در دستور کار قرار گرفته و نتایج مثبتی نیز در پی داشته است، از باغداران درخواست نمودند قبل از تهیه پاجوش مورد نیاز خود از داخل و خارج از باغات شهرستان با کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی مشورت نموده تا نسبت به سالم بودن پاجوش ها اطمینان لازم کسب نمایند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=23625

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *