اختصاص بیش از 12 میلیارد دلار اعتبار برای مهار و تنظیم آب ها در کشور

علیمراد اکبری افزود: خوشبختانه در برنامه ششم هم آب خیلی خوب چیده شده، نمایندگان مجلس هم خیلی خوب حمایت می کنند ودر نهایت دولت در جهت بهینه کردن مصرف آب برای جبران عقب ماندگی هایی که در 50- 40 سال گذشته عزم خود را جزم کرده است.

وی گفت: در چند سال گذشته در خشکسالی، بارش ها، رواناب ها، کاهش ظرفیت سدها مشکلات عدیده ای داشتیم، دمای کشور نیز حدود 1تا 1.5 درجه افزایش پیدا کرده که اگر در کشور ما دما 2 درجه افزایش پیدا کند حدود 35 میلیارد متر مکعب تبخیر آب اضافه می شود، یعنی حجم بسیار عظیمی از منابع خواهد بود،  این عوامل شامل خشکسالی، کمبود آب و رواناب، حتی تغییر در رژیم بارش که در گذشته بیشتر برف بوده و اکنون باران است و بارش ها در گذشته بالای 10 میلی متر بود و اکنون زیر 10 میلی متر است و معمولا بارش های زیر 10 میلی متر هم در تله تبخیر قرار گرفته و هم نفوذ عمقی ندارند.

اکبری گفت: بیش از 30 درصد اجرای آبیاری تحت فشاردر کشور در سنوات اخیر رخ داده است و افزود: استان فارس یکی از استان های پیشرو در این امر است.

وی افزود: این استان در سال گذشته حدود 24 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده، در سال جاری نیز تاکنون بالغ بر6 هزار هکتار انجام شده و 5 هزار هکتار در دست اجرا است که پیش بینی می شود، در سال جاری توسعه آبیاری تحت فشار در این استان به بیش از 30 هزار هکتار برسد.

اکبری در ارتباط با بازدید از شهرستان سپیدان گفت: این شهرستان که منابع آب خوبی دارد، که بایستی در جهت بهینه کردن این منابع آب گام برداشت.

وی افزود: از چند پروژه بازدید شد وتاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام شده، در سال گذشته حدود 7 میلیارد تومان در همین شهرستان در توسعه روش های مدرن آبیاری و بهینه کردن مصرف آب هزینه شده و در سال جاری اعتبار بیشتری برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: مقرر شد که با کمک منابع استانی، وزرات نیرو و وزرات جهادکشاورزی با احداث شبکه های مدرن وتوسعه شبکه های آبیاری، از منابع آب در دسترس استان استفاده شود، همچنین مقرر گردید در جهت توسعه آبیاری تحت فشار در این شهرستان،  به هر میزان موفق به اجرای روش های نوین آبیاری شدند منابع در اختیارشان قرار می دهیم.

اکبری در پایان گفت: در سال جاری بالغ بر 170 میلیارد تومان برای توسعه آبیاری تحت فشار برای  استان فارس پیش بینی شده است.

در این سفر رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی؛ در ارتباط با رویکردهای این کمیسیون در اجلاسیه سوم از مجلس دهم گفت: رویکرد ما تعامل بین دولت و مجلس و برمبنای قانون است ، بالاخره دستگاه ها بر اساس قانون تاسیس و راه اندازی شدند و انتظار می رود که وظایف و ماموریت هایی خود را براین مبنا،  نه کمتر و نه بیشتر انجام دهند.

احمد علی کیخا با اشاره به اینکه بسیاری از تحقیقات و تجربیات در خارج از مرزهای کشور وجود دارد، افزود: یکی از رویکردهای این کمیسیون، برنامه ریزی در جهت استفاده از ظرفیت های بین المللی است.

وی گفت: ایران در خیلی از سازمان ها و نهادهای بین المللی مثل سازمان خوارو بار کشاورزی جهانی با پرداخت حق عضویت، عضو است که  از ظرفیت های علمی و فنی این نهادها استفاده لازم نشده و یکی از برنامه های محوری کمیسیون فراهم نمودن زمینه استفاده از ظرفیت های بین المللی در ارتقای دانش و تکنولوژی کشاورزی، آب و محیط زیست در کشور خواهد بود.

او در ادامه از دلایل حضور خود در استان فارس با اشاره به سهم ده درصدی این استان در تامین تولیدات کشاورزی کشور گفت: رسیدگی به مسائل کشاورزی این استان وظیفه ملی است و افزود بر این باورم که با همدلی و همکاری دولت و مجلس، اقدامات مناسبی در حوزه کشاورزی این استان صورت خواهد گرفت تا همانند گذشته در خیلی از موارد دیگر، الگویی برای کشاورزی در سایر مناطق کشور باشد.

کیخا در پایان گفت:  اقدامات بسیار خوبی در استان فارس صورت گرفته اما کافی نیست و تهیه سند استراتژیک، جامع در حوزه های مختلف که مورد اتفاق دستگاههای ذی ربط و مردم باشد، ضرورت دارد.

در ادامه عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی و نماینده مردم شهرستان سپیدان گفت: در بودجه سال 97 برای اولین بار از محل صندوق توسعه ملی، اعتباری برای آبخیزداری لحاظ شد.

علاءالدین خادم  افزود: در این راستا و با هدف بررسی مسائل آب و آبخیزداری و رفع موانع آب به دلیل کمبود آب با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی، معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور ورییس سازمان جهاد کشاورزی فارس از شهرستان سپیدان بازدید شد.

وی گفت: از سال گذشته، آبخیزداری به عنوان یکی از راه های تامین آب در برنامه این شهرستان قرار گرفته، اکنون نیز با حضور معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها یازده نقطه شناسایی، که مطالعات جهت تخصیص اعتبار در دست اجرا است.

 خادم با اشاره به چشمه ها و آب های موجود منطقه گفت: از نیازهای منطقه انتقال آب موجود به مزرعه در جهت بهره وری حداکثر توسط کشاورزان است، به شکلی که تلفات آب کاهش پیدا کند. وی افزد: در سال 96 این امر آغاز و در سال جاری نیز قول اعتباراتی داده شد.

او گفت: انتقال آب بیشتر از طریق روش کم فشار با لوله انتقال و پمپاژی که در بخش مرکزی در حوزه کمهر وجود دارد از محل رودخانه برای اراضی شیب دار مناطق استفاده شود،که از قبل شروع شده و ناتمام بود از سال گذشته  اعتباری لحاظ شده و قول مساعد در جهت تامین اعتبارداده شد.

خادم در ارتباط با احداث سد شش پیر روی رودخانه شش پیر گفت: مقرر شد رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی؛ پس از بررسی چنانچه به نتیجه برسند که ایجاد سد بر رودخانه شش پیر مسیر روش های عملیاتی را ارائه و پیگیر اقدامات عملیاتی باشیم  و در صورتی که امکان، ایجاد سد نبود، راه های بعدی جلوگیری از پرت آب ومحافظت را داشته باشیم.

در این سفر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جهت معرفی استان به بازدید کنندگان گفت: این استان سهم ده درصد تولیدات کشاورزی کشور را داشته،  زراعت 8 درصد، باغبانی 15 درصد و امور دام وشیلات 5 درصد از تولیدات ملی را دارد.

محمد مهدی قاسمی افزود: بیش از 50 درصد فضای کسب وکار استان کشاورزی است و بایستی با علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی مشکلات موجود را برطرف نماییم.

اوگفت: فارس در حوزه سنجش از راه دور، آبیاری هوشمند ناوگان و در اجرای آبیاری تحت فشار استان فارس در کشور پیشتاز است. ناوگان مکانیزاسیون در استان فارس به بیش از ۲۵ استان کشور خدمات می دهد.

قاسمی گفت: عمده ترین چالش ها و کمبودها در کشاورزی،  سرمایه و سرمایه گذاری است .

 

 

 

 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=1017

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *