اجرای طرح امید سایت گیاهان دارویی در کوهنجان

درراستای اجرای طرح امید سایت گیاهان دارویی کلاسی با حضورآقای دکتر روشن از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی در محل مرکز خدمات جهاد کشاورزی کوهنجان با حضور کشاورزان منطقه که عموما فعال در سایت گیاهان دارویی بودند، برگزار شد.

114846 copy

در جلسه مذکور عنوان گردید که کشت گیاهانی همچون گندم ، جو ، ذرت ، پنبه و… در منطقه سروستان با توجه به خشکسالی های اخیر و شرایط شوری آب و خاک که بر منطقه حاکم شده است نه تنها صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد بلکه منابع باقیمانده آب را نیز به خطر می اندازد.

به همین دلیل رویکرد به سمت کشت گیاهانی است که برای رشد میزان آب مصرفی کمتری احتیاج دارند و به شوری نیز مقاومند و البته باید از یک بازار فروش مناسب نیز برخوردارباشند. لذا گیاهانی که در جلسه مذکور توصیه شد از گیاهان بومی منطقه می باشند و نسبت به شوری و خشکی کاملا مقاومت دارند ، و هم به دلیل وجود بازار صادرات تولیدشان برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

معرفی گیاهان دارویی مانند مرزه بختیاری ، مور تلخ و آویشن کوهی که در کوههای اطراف سروستان یافت می شود که با تهیه بذر و کشت در مزارع میتوان نهال تولید کرد و سطح زیر کشت را بالا برد بدون اینکه به منابع طبیعی شهرستان آسیبی رسانده شود.

کشت گیاه گلنار که کاملا با شرایط آب وهوایی سازگار است و علاوه بر اینکه مقاوم به کم آبی است و به دلیل اینکه گل این گیاه برای مصارف بهداشتی و آرایشی استفاده می شود ، بنابراین در مرحله گل برداشت صورت میگیرد و لازم نیست تا مرحله میوه دهی آبیاری ادامه یابد. توصیه شد تا با قلمه گیری از منابع بومی و ازدیاد آن، این گیاه را حتی بصورت پرچین در اطراف مزارع کشت کنند.

115000 copy

به جهت اینکه کشاورزی در منطقه بصورت خرده مالکی انجام میشود توصیه به تولید نهال گیاهان دارویی مانند جوجوبا که هم بسار علاقه مند به آب شور است و هم گرما و خشکی را بسار خوب متحمل می شود. تولید نهال این گیاه برای صدور به سایر استان ها هم سودآوری کافی برای تولید کننده دارد و هم منابع آب و خاک کمتری احتیاج دارد .البته باید در نظر داشت که عمومیت تولید نهال در چند محصول منحصر بفرد باشد تا برای خریداران عمده جذابیت کافی وجود داشته باشد.

111613 copy

بعد از اتمام جلسه بصورت تئوری به همراه کشاورزان بازدیدی از کشت گیاهان دارویی منطقه ( آویشن به لیمو ) و همچنین مزرعه الگویی طرح امید ( زیره سبز ) را داشتیم. در این بازدید استاد محترم متذکر شدند که استفاده از کود کمپوست فراوری شده جهت حفظ رطوبت و تغذیه مناسب و اصلاح بافت خاک خصوصا در کشتهای دیم بسیار مفید است.

همچنین توصیه شد تا با دعوت از محققین در رشته تولید ماشین آلات کشاورزی در امر کاشت و برداشت از حضورشان استفاده شود تا هزینه های کارگری کاهش یابد.

پیگیری برای کسب مجوز محصول سبز خصوصا در مورد زیره سبز که از کود و سموم در پرورش آن استفاده نمی شود کاملا ضروری است.

111607 copy

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=11505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *