طرح ردیابی و کنترل آفت جاروک لیموترش باغ های مرکبات در شهرستان فراشبند

        طرح ردیابی و کنترل آفت جاروک لیموترش باغ های مرکبات در شهرستان فراشبند با همکاری بسیج سازندگی سپاه ناحیه فراشبند انجام شد.

        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند به نقل از سهراب ریحانی کارشناس مسئول حفظ نباتات با اعلام این خبر گفت: 400 هکتار از باغ های مرکبات شهرستان فراشبند بخصوص باغ های لیموترش مورد بازدید کارشناس این مدیریت و کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی و با همکاری بسیج سازندگی سپاه ناحیه شهرستان قرار گرفت و تاکنون علائمی از این آفت در باغ ها مشاهده نشده است.

        ریحانی با بیان اینکه بیماری جاروک لیموترش موجب کاهش کمیت و کیفیت میوه می گردد گفت: با هوشیاری و بررسی های به موقع باغداران و کارشناسان می توان از ورود این بیماری قرنطینه ای در باغ های شهرستان جلوگیری به عمل آورد.

        وی خاطر نشان کرد این بیماری را مهمترین و اقتصادی ترین بیماری لیموترش معرفی نمود و تنها راه کنترل بیماری را در صورت مشاهده امحاء درختان آلوده عنوان کرد و به باغداران هشدار داد به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت زا و بروز خطرات جبران ناپذیر نهال های مورد نیاز را از نهالستان های معتبر و دارای گواهی بهداشت تهیه نمایند.

        عامل بیماری جاروی جادوگر یا جاروک لیموترش یک پروکاریوت فاقد دیواره سلولی به نام فامیتوپلاسمایی است که در ابتدا موجب کوچکی برگ ها و ایجاد شکلی مشابه جارو در برگ ها و سپس در مدت 3 تا 6 سال موجب مرگ گیاه می شود.

2

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12345

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *