کشت لیجین یا لگجی برای اولین بار در شهرستان فراشبند

        لیجین یا هندوانه کوهی به نام علمی “کاپاریس (Capparis)” به صورت خودرو در مزارع و دشت های بیابانی رشد می کند، که برای اولین بار در سطح شهرستان فراشبند این گیاه دارویی در سطح شش هکتار کشت شده است.

        اين گياه؛ پوششي براي خاك محسوب مي شود كه علاوه بر افزايش ظرفيت خاك در نگهداري آب از فرسايش خاك نيز جلوگيري مي كند. اين گونه يكي از مواهب بي شمار مناطق بياباني است كه در صورت برنامه ريزي مي تواند منبع درآمدي مطمئن به حساب آيد.

13953112257276666 crop

        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند به نقل از امان اله رضایی کارشناس مسئول باغبانی این مدیریت گفت: جهت کاشت و تکثیر گیاه لیجین در شهرستان فراشبند از چند روش تکثیر از جمله کاشت بذر، قلمه ریشه، قلمه ساقه استفاده شده است که نهال های تولید شده از طریق بذر از سال دوم به زمین اصلی انتقال داده شد ولی تکثیر از طریق قلمه ریشه، قلمه ها مستقیماً در زمین کاشت می گردد که از نتایج بسیار خوبی برخوردار و دارای بوته های قویتری نسبت به سایر روش های تکثیر می باشد.

        رضایی اظهار کرد: این گیاه؛ خواص دارویی و طبی کم نظیری به ویژه برای درمان یرقان و بیماری های زنانه دارد که مورد استفاده قرار می گیرد و از شکوفه و میوه تازه رسیده این گیاه در تهیه ترشیجات نیز استفاده می شود.

tn aftb jnwb 27

        وی اضافه کرد: علاوه بر استفاده انسانی از میوه رسیده و قرمز رنگ این گیاه؛ حیوانات نیز از برگ و جوانه های آن به عنوان علوفه استفاده می کنند.

        ایشان خاطر نشان کرد: این گیاه روی زمین پهن می شود و در بحث بیابان‎زدایی و کنترل فرسایش خاک تأثیر بسزایی دارد و پیش بینی می شود در سال 98 سطح توسعه این گیاه به بیش از 20 هکتار برسد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12413

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *