سوسک کرگدنی خرما آفتی که نخل ها را می‌کُشد

        آفت سوسک‌کرگدنی خرما که با ورود به تنه درخت خرما موجب تخریب آن می‌شود.

362

        به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند، کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت این شهرستان گفت: زمان ظهور حشرات بالغ بسته به نوع آب و هوای هر منطقه متفاوت است که در این منطقه از اواخر اسفند شروع و تا پایان شهریور ادامه پیدا می‌کند.

        سهراب ریحانی بیان داشت که حشره ماده در بافت دُمبَرگ و انتهای تنه تخمریزی و از تنه و قاعده خوشه و دمبرگ تغذیه و با ایجاد تونل تغذیه ای باعث شکستن و خشکیدگی خوشه، برگ و تنه و خسارت سایر عوامل بیماری زا می گردد.

        وی بیان کرد: بهترین روش کنترل آن انجام اقدامات پیشگیری و مبارزه تلفیقی یا IPM (به‌کارگیری چند روش مبارزه باهم) می‌باشد، رعایت بهداشت زراعی نخلستان از جمله جمع‌آوری و سوزاندن بقایای پوسیده تنه و حاصل از هرس و تکریب نخیلات، تقویت درختان نخل با استفاده از کودهای دامی و شیمیایی (ماکرو و میکرو اِلِمِنت) انجام آبیاری به‌موقع و منظم در پیشگیری از این آفت مؤثر است.

        وی خاطر نشان کرد: در زمان گرده ‌افشانی ضمن بازدید دقیق تاج درخت، لاروهای سوسک جمع‌آوری و نابود شوند.

        ریحانی گفت: با توجه به اینکه این سوسک‌ها به‌ راحتی به‌ طرف نور جلب می‌شوند استفاده از تله نوری با لامپ نور سفید بسیار مؤثر است. برای هر باغ یک یا دو عدد تله نوری کافی است. نصب و نگهداری تله‌های نوری در نخلستان از اول بهار تا آخر پاییز توصیه می‌شود.

01

        با توجه به اینکه لاروهای این حشره در داخل نسوج تنه و شاخ و برگ به صورت پنهان زندگی می‌کنند می‌توان با استفاده از طعمه مسموم و قرار دادن آن در بین شاخ و برگ تاج نخل اقدام به مبارزه شیمیایی نمود.

        وی در پایان بیان داشت: در همین راستا یک کارگاه آموزشی تحت عنوان روش‌های مهار و مبارزه با آفت سوسک کرگدنی خرما، جهت آشنایی بیشتر باغداران با شبکه های مراقبت و پیش آگاهی و نحوه ردیابی آفات چوبخوار نخیلات برگزار شد که از جمله مباحث عنوان شده در این کارگاه آموزشی نحوه پایش و ردیابی، روش های مبارزه مکانیکی، بیولوژیک و مدیریت تلفیقی اشاره کرد.

03

02

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12431

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *