محدودیت منابع خاکی و آبی؛ چالش کشاورزی در فیروزآباد

13990502000508_Test_PhotoN.jpg

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد گفت : با وجود اینکه بارش‌های خوبی در سطح شهرستان طی دو سال اخیر به وقوع پیوسته، اما همچنان وضعیت آبی فیروزآباد بحرانی است و منابع آبی زیرزمینی هنوز فقیر هستند.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی فیروزآباد، ایرج دهقانی در پاسخ به نارضایتی برخی از کشاورزان گوجه کار مبنی بر متضرر شدن آنان گفت: در راستای تغییر و تعیین الگوی کشت مناسب سازمان جهاد کشاورزی فارس پیش از آغاز کشت گوجه طی اطلاعیه‌های متعدد به کشاورزان تذکر داده شد که بیشتر از نیاز بازار اقدام به کشت ننمایید.

ایشان افزود: این مهم از طریق رسانه‌ها و سایت‌های رسمی و فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد اما متأسفانه تعداد کثیری از کشاورزان در سطح استان اقدام به کشت نمودند و در زمان تولید با عدم پذیرش ظرفیت بازار مواجه شدند.

وی ادامه داد: این موضوع به دلیل عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت بودیم که بلافاصله سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاونی روستایی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی اقدام به خرید حمایتی محصول مازاد بر نیاز نمودند.

دهقانی با بیان اینکه این خرید همچنان ادامه داشت، افزود: در این پروسه تعدادی سودجو و دلال قصد سوءاستفاده و فرصت‌طلبی وجود داشتند که خوشبختانه با نظارت و انجام تمهیدات لازم از این امر جلوگیری به عمل آمد.

وی بیان داشت: شهرستان فیروزآباد به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب از بستر مستعدی برای کشت انواع محصولات کشاورزی برخوردار است و تولید انواع محصولات باغی و زراعی، این منطقه را به قطب کشاورزی استان و حتی کشور تبدیل کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فیروزآباد به برخی محدودیت های منابع خاکی و آبی اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بارش‌های خوبی در سطح شهرستان طی دو سال اخیر به وقوع پیوسته، اما همچنان وضعیت آبی فیروزآباد بحرانی است و منابع آبی زیرزمینی هنوز فقیر هستند.

دهقانی مدیریت آبیاری و تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین آبیاری را عاملی برای افزایش میزان عملکرد در تولید دانست و ابراز داشت: بهره‌گیری از سیستم مکانیزاسیون و یکپارچه کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرده مالکی برای مدیریت مزارع به ‌منظور افزایش میزان سطح کشت و تسهیل در برداشت از جمله ضرورت‌های تولید است.

وی تغذیه مناسب، مدیریت در زراعت، آبیاری مناسب، مدیریت بهتر و افزایش عملکرد با اقدامات ترویجی و بهره‌گیری از دانش روز کشاورزی و مشاوره با متخصصان و کارشناسان برای بهبود در رشد محصولات را از دیگر عوامل افزایش تولید در کشاورزی دانست.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=12886

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *