توليد محصول سالم” به “، با عملكردي بالا ازجمله پدافندهاي غيرعامل جهاد كشاورزي شهرستان شيراز

مجيد اختري بيان داشت: طرح پايش باقيمانده سموم در محصولات كشاورزي و توليد محصولات سالم ، از اقدامات صورت گرفته در جهت تحقق پدافند زيستي مي باشد.

اين مقام مسئول از توليد محصول سالم در باغ “ به “ در بخش ارژن، شهرستان شيراز خبر داد. وي تصريح نمود: با توجه به آزمون باقيماندگي سموم و نيترات هيچ گونه باقيماندگي در محصول اين باغ مشاهده نگرديد و باغدار به عنوان توليد كننده برتر محصول سالم معرفي شد.

او خاطر نشان كرد: پيش بيني ميگردد اين باغ چهار ساله با مساحتي كمتر از هفت هكتار توليدي حدود صد تن داشته باشدكه باغدار علاوه برتوليد محصول سالم با عملكرد بالا، با استفاده از آبياري نوين موفق به صرفه جويي در ميزان مصرف آب گرديده، به گونه اي كه ميزان مصرف سالانه آب در اين باغ چهار هزار متر مكعب در هكتار بوده كه يك سوم مصرف آبي است كه در ساير باغ هاي “ به “ استان فارس در مدت مشابه استفاده مي گردد.

اختري بيان داشت : مبارزه بيولوژيك با آفات و حذف كامل سموم شيميايي و نيز استفاده از كود هاي آلي كمپوست و ورمي كمپوست از اقدامات صورت گرفته در توليد محصول “ به ” ، در اين باغ بوده است.

گفتني است متوسط عملكرد اين باغ چهارده تن در هكتار بوده و اين در حالي است كه متوسط عملكرد ساير باغ هاي “ به ” كشور ده تن و شهرستان شيراز دوازده تن در هكتار مي باشد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=13093

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *