گرده افشانی در باغ های انجیر دیم کوهمره

WhatsApp Image 2020 06 26 at 09.46.19

مسئول مرکز جهاد کشاورزی کوهکره نودان گفت: عملیات گرده افشانی یا دک گذاری در باغات انجیردیم بخش کوهمره از اواسط خرداد ماه شروع و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های کازرون و کوهچنار، عبدالعزیز فرهنگی اظهار داشت: سطح زیر کشت انجیر دیم در بحش کوهمره 1700 هکتار است و برای‌گرده افشانی هر درخت انجیر از یک و نیم الی ۲ کیلوگرم برانجیر بهاره استفاده میشود.

فرهنگی گفت: باغداران پس از تهیه (چیدن و یا خرید) بر انجیر، آن‌ها را درون قوطی هائی که به درخت آویزان شده، می‌ریزند و پس از مدت بسیار کمی زنبور گرده افشان (بلاستوفاگا) از میوه آن‌ها خارج شده و وارد میوه‌های تلقیح نشده، می‌شوند و عمل تلقیح انجام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برانجیر مورد استفاده می بایست تازه، رسیده و دارای زنبور بلاستوفاگای کافی باشد و در صورتیکه عمل گرده افشانی به صورت مطلوب صورت نپذیرد میوه های انجیر خوراکی ریزش میکند.

وی افزود: ارقام برانجیر مورد استفاده در این منطقه سربسته، اوگیزی و وحشی می باشد که رقم سربسته دارای کیفیت بالاتری است.

فرهنگی با بیان این که متوسط قیمت برانجیر مرغوب 250هزار الی300 هزار ریال می باشد افزود: برّ مورد نیاز بصورت بومی و یا از شهرستان های ممسنی، شیراز، یاسوج و … تهیه می گردد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17158

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *