مهار کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری

enews EToolsFile IMG 1578 0ca52301 4dff 4181 a0f5 5058ac866a24

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۳۵ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در برنامه ملی، شناسایی، تایید و مهار کردیم و مجموع خسارت‌های وارد شده ناشی از این بیماری کمتر از ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، علی‌صفر ماکنعلی اظهار کرد: دامپزشکی دو وظیفه مشخص دارد که یکی کنترل بیماری‌ها و دیگری تضمین سلامت غذایی است.

وی افزود: در راستای این وظایف، امسال موفق به تولید واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شدیم، همچنین آنتی ژن تشخیص این دو بیماری هم در کشور تولید می‌شود.

ماکنعلی در رابطه با کنترل و مهار بیماری لکه سفید در کشور خاطرنشان کرد: با رصد و پایش، برقراری شبکه‌های ملی تشخیص پیشرفته و ابلاغ پروتکل‌های آموزشی خاص، در کاهش بیماری لکه سفید میگو رکورد زدیم.

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که آنفولانزای فوق حاد پرندگان شدیدترین بیماری مختص به پرندگان در تمام قاره‌ها است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا ۲۳ روز بعد از آن در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۹۹ کانون بیماری رخ داده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی با اشاره به این که ۳۵ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در برنامه ملی شناسایی، تایید و مهار کردیم، عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز به دلیل قرار گرفتن یکی از واحدهای صنعتی بزرگ در مجاورت یکی از آب بندهای این استان و تاخیر در گزارش این بیماری، تعدادی لاین مرغ تخم گذار درگیر این بیماری شدند که با رصد و پایش، تایید، تشخیص، مهار و مختومه شدن آنها عملیات مهار به پایان رسید.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *