۲۹۶ هزار و ۱۱۷ تن بذر گندم آبی و دیم از کشاورزان خریداری شد

3817769

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: ۲۹۶ هزار و ۱۱۷ تن بذر گندم آبی و دیم تا ۲۰ تیرماه از کشاورزان خریداری شده که ۵۴ درصد برنامه مصوب ابلاغی به استان ها است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی،صمد مبصّر با بیان این مطلب افزود: برنامه تأمین بذر گندم گواهی شده در تمام طبقات برای کشت پاییزه سال زراعی آینده، ۵۵۲ هزار و ۲۰۳ تن است که از این میزان ۳۳۱ هزار و ۸۷۳ تن بذر گندم آبی و ۲۲۰ هزار و ۳۳۰ تن بذر گندم دیم است.

صمد مبصّر اظهار داشت: خرید بذر گواهی شده گندم به ویژه در مناطق سردسیر تا تقریباً اواخر مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در مورد خرید بذر گندم آبی از برنامه ۳۳۱ هزار و ۸۷۳ تن نزدیک به ۲۱۷ هزار و ۳۶ تن معادل ۶۵ درصد، تحقق برنامه تا ۲۰ تیر ماه داشته‌ایم و امیدواریم ۸۰ درصد برنامه به رغم شرایط خشکسالی تحقق پیدا کند.

مبصّر ادامه داد: در خصوص خرید بذر گندم آبی، استان البرز با ۱۰۸ درصد تحقق برنامه و تولید ۲۷۱۷ تن، پیشتاز بوده است.

وی اظهار داشت: استان‌های سمنان و سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی کمترین درصد تحقق برنامه تولید بذر گندم آبی را داشته‌اند.

معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که امسال کشت بذر گندم در اراضی دیم به دلیل افزایش گرما و خشکسالی بغرنج‌تر است، گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار و ۳۳۰ تن برنامه تولید بذر گندم تا ۲۰ تیر ماه نزدیک به ۸۰ هزار تن معادل ۳۶ درصد برنامه، بذر از مزارع دیم خریداری شده است.

وی اضافه کرد: بیشترین خرید بذر گندم دیم از استان کرمانشاه با ۹۸ درصد تحقق برنامه صورت گرفته و کمترین میزان خرید بذر گندم دیم نیز به استان چهارمحال و بختیاری با ۴ درصد تحقق برنامه تعلق دارد.

مبصّر با اشاره به مشکلات خرید بذر گندم اظهار داشت: مسائل خرید بذر گندم که توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود مربوط به یک سری موضوعات جانبی و حاشیه‌ای از جمله تسهیلات است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17549

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *