افزایش تولید ۱۰ میلیون تنی محصولات زراعی

3817731

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: افزایش تولید حداقل ۱۰ میلیون تن محصولات زراعی با اجرای طرح پنج ساله جهش تولید در دیمزارهای کشور مورد انتظار است.

به گزارش روابط عمومی معاونتن سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم با اعلام این مطلب گفت: برآورد می‌کنیم در پایان این طرح پنج ساله با احتساب حداقل ۳۰ درصد افزایش بهره وری در سطح فعلی و افزایش سطح کشت برخی محصولات جایگزین به افزایش حداقل ۱۰ میلیون تن محصولات غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی در اراضی دیم دست یابیم.

خشنود علیزاده پیش بینی کرد تا پایان این طرح، سطح زیر کشت اراضی دیم از حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار فعلی بر اساس آمارنامه رسمی سال ۹۸ به حدود ۸.۵ میلیون هکتار برسد.

وی با بیان این که طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از سال گذشته در شش استان به طور محدود آغاز شده است، اظهار داشت: امسال گام دوم این طرح با همراهی و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مشارکت ۳۰۰ هزار بهره بردار در ۱۵ استان دیم خیز و در سطح ۲.۶ میلیون هکتار اجرا می‌شود.

علیزاده با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۳ میلیون هکتار از اراضی دیم به صورت آیش رها می‌شود، گفت: در این طرح از فضای آیش برای کشت جو و محصولات جایگزین که در تناوب با غلات هستند، استفاده می‌شود.

وی درباره جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور شرح داد: ما در قالب این طرح به دنبال افزایش بهره وری تمام محصولات زراعی دیم و نیز افزایش سطح زیرکشت بعضی از محصولات مانند جو و محصولات جایگزین در تناوب با غلات هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم افزود: سطح زیر کشت گندم در این طرح افزایش نخواهد داشت، اما بر اساس برنامه ریزی ها، ۵۰۰ هزار هکتار به سطح فعلی کشت جو با توجه به قابلیت‌های این گیاه و تحمل آن به خشکی اضافه می‌شود.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17639

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *