سنددارکردن اراضی کشاورزی ترمز تغییر کاربری‌شان را می‌کشد

4056748

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چهار درصد از اراضی کشاورزی ما در ایران سند دارد، گفت: با سنددارکردن اراضی کشاورزی ترمز تغییر کاربری‌شان را می‌کشیم.

به گزارش

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرونبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، «آب و خاک دو ثروت عظیم ملّی است، دو ذخیره‌ی حیاتی همه‌ی ملّتها است در همه‌ی کشورهای عالم؛ نباید با اینها مسرفانه برخورد کرد و نباید خاک را تخریب و نابود کرد. بنابراین، رفتار مسرفانه‌ی با آب و خاک مطمئنّاً ضربه‌ی به منافع ملّی است.» ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ رسانه KHAMENEI.IR بر اساس اشاره‌های رهبر انقلاب به حفظ اراضی کشاورزی و همچنین حفظ آب‌وخاک گفت‌وگویی با سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی داشته که به مناسبت روز طبیعت آن را منتشر می‌کند. گسترده‌کردن چتر کشاورزی قراردادی، سنددارکردن اراضی کشاورزی تا پایان دولت، تلاش برای افزایش طرح‌های آبخیزداری به ده میلیون هکتار در سال و مراقبت از بازار تولیدات کشاورزی در جهت حمایت از مصرف‌کننده از مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوست.

دو نکته مهم در صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب در روز درخت‌کاری بود که یکی از آن‌ها وضعیت اراضی کشاورزی است که به حوزه تحت مأموریت و وظایف و تکالیف وزارتخانه‌ جهاد کشاورزی بازمی‌گردد. در حال حاضر، وضعیت اراضی کشاورزی چه وضعی دارد و و وزارتخانه شما چه سیاست‌هایی برای حفظ این اراضی و جلوگیری از تبدیل آن دارد؟

ما در کشور ۱۸/۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم؛ تقریباً ۵۳ درصد این اراضی دیمی و ۴۷ درصد اراضی آبی هستند. در دنیا هشتاد درصد اراضی کشاورزی دیم‌اند؛ یعنی بیشتر تولیدات دنیا از اراضی دیم به‌دست می‌آید. اراضی آبی کمتر است. در کشور ما تقریباً این دو برابرند. خود همین نشان می‌دهد که ما دیم‌مان جای کار زیادی دارد و باید روی بخش دیم سرمایه‌گذاری کنیم. در دولت سیزدهم، طرح حمایت از اراضی دیم تقریباً در ۲/۶ میلیون هکتار از اراضی کشور با کمک ستاد اجرایی فرمان امام شروع شده است. البته از سال قبل شروع شده بود و امسال ما آن را رشد چند برابری دادیم که حمایت حضرت آقا هم از توسعه کشت دیم در کشور در بحث دیم‌زارها بود و مقوّم این حرکت است که بتواند شتاب بیشتری بگیرد.

بنابراین، ما باید حوزه دیم را تقویت کنیم و در اراضی‌مان بهره‌وری را افزایش بدهیم. بهره‌وری مسئله خیلی مهمی است. طبیعتاً دچار کم‌آبی هستیم و روی توسعه افقی و افزایش کمیت خیلی کار نمی‌کنیم. بیشتر باید روی افزایش عمودی (افزایش بهره‌وری در اراضی‌مان) کار کنیم. ما جای بسیار زیادی در بهره‌وری در آب‌وخاکمان داریم؛ مثلاً، مازندران خیلی شبیه به یکی از کشورهای اروپایی است. در ذهنم هست که رهبر انقلاب یک بار مقایسه‌ای هم در این زمینه داشتند که از هر هکتار در آن کشور اروپایی، کشاورز بیست هزار دلار دریافت می‌کند. در مازندران کشاورز ما تقریباً ۲۹۰ دلار عایدش می‌شود. ببینید تفاوت چقدر زیاد است. عمده‌ترین مسئله در بهره‌وری است که این به کمبود مکانیزاسیون، عدم تکمیل زنجیره ارزش و عدم رسوخ فناوری در حوزه کشاورزی ما برمی‌گردد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17820

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *