لزوم اجرای پروژه‌های یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

4026799

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در خصوص بخش تجهیز و نوسازی اولویت با پروژه‌های یکپارچه سازی اراضی و توسعه سامانه‌های آبیاری است.

به گزارش روابط عمومی معاوت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی با اشاره به بارش‌های کم در ۲ سال اخیر اظهار کرد: بر این اساس شرایط برای مدیریت منابع آب و مصرف دشوارتر از قبل کرده است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما در سایر وظایف برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و نظارت بر فعالیت‌های آب و خاک است تصریح کرد: بر اساس سند تحول دولت مردمی با چالش‌هایی در بخش‌های مختلف آب و خاک کشور مانند محدودیت منابع آب در دسترس کشاورزی، هدررفت ظرفیت پایدار خاک، کوچک شدن و پراکندگی سطوح کشاورزی، تغییر کاربری، افزایش شوری خاک و… روبه‌رو هستیم.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در سند تحول کشاورزی ذیل این چالش‌ها اقدامات زیادی برای رفع چالش‌ها تعریف شده است.

وی در خصوص راهبردهای سند تحول کشوری خاطرنشان کرد: دو راهبرد اصلی افزایش بهره‌وری آب و توسعه بهره برداری صیانتی از خاک در بخش کشاورزی وجود دارد.

عباسی گفت: برنامه‌های بخش آب و خاک نیز تابعی از سیاست‌های کلان کشور مانند سند تحول کشاورزی، سند امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه که به‌زودی برنامه هفتم توسعه به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: اما بحث امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری مهم است و فعالیت‌های معاونت آب و خاک در این دو زمینه بوده و خواهد بود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی بخش آب و خاک کشور اظهار کرد: بر این اساس در دو بخش، نخست بخش‌های سازه‌ای و سخت افزاری یکسری کارها از قبل شروع شده و برخی هم نیمه تمام هستند و اولویت ما و دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مانند پروژه‌های زه‌کشی گلستان و پروژه‌های مرزی است.

وی با بیان اینکه همچنین عملیات اجرایی فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری به زودی آغاز می‌شود که بخشی انجام و برخی در حال انجام است، ادامه داد: پروژه آب و خاک سه استان شمالی در راستای افزایش تولید، امنیت غذایی و بهره‌وری بیشتر از آب سبز است که در اولویت هستند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بخش تجهیز و نوسازی بیان کرد: در این زمینه اولویت با پروژه‌های یکپارچه سازی اراضی، مشارکت مردم، توسعه سامانه‌های آبیاری، توجه و ارتقا کیفی سامانه‌های آبیاری، بازسازی و احیای قنوات است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17873

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *