رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

 این مقام مسئول افزود: راه حل چالش بزرگ آب از توجه به خاک می‌گذرد و حفظ و حراست از خاک یک امر بدیهی برای کشورها و ملت‌های مختلف است. نقش خاک در زنجیره اقتصاد و تولید مواد غذایی و مسائل مهمی همچون محیط زیست، تغير اقلیم و پالایش آلاینده ها بسیار اثرگذار است. خاک مهم ترین تامین کننده نیازهای جسمی و معنوی انسان است. 

قاسمی خواستار ترویج شعار حکمرانی خوب خاک شد و اضافه کرد: بنا به اعتقاد محققان و کارشناسان، بحران فعلی در حوزه آب به دلیل کم توجهی به بحران خاک به وجود آمده است و چنانچه به حفظ رطوبت خاک و تناسب اراضی توجه ویژه ای شود قطعا برای بحران آب هم راهکارهای خواهیم یافت. امروز میزان رطوبت در خاک ۸ برابر آب شیرین موجود در رودخانه‌هاست که این نشان از اهمیت بیشتر خاک در این زمینه است. 

وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر برنامه ریزی های لازم جهت مدیریت مطلوب رطوبت خاک باید در زمینه مدیریت و تناسب اراضی نیز به دنبال راه حل های مناسب باشیم که در این رابطه نیاز به مدیریت مواد آلی خاک، افزایش تنوع زیستی خاک، پیشگیری از آلودگی خاک ها و مدیریت خاک در اراضی دیم زارها داریم. 

قاسمی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع امیدواریم با رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب لایحه حفاظت از خاک تشكيلات مرتبط با بحث خاک در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود.

وی با بیان این‌که خاک به نوعی در زنجیره تولید دیده شده، افزود: تمامی تلاش ما در حوزه کشاورزی حفظ، تقویت و بهره‌برداری مناسب از خاک به عنوان بستر تولید است.

این مقام مسئول گفت: در همین راستا برای افزایش ماده آلی خاک در حوزه کشاورزی و همچنین حفظ رطوبت خاک، طرح های مشترکی را با سازمان‌های بین المللی مثل سیمیت دنبال می‌کنیم و به صورت پایلوت تناوب، مباحث کم خاکورزی و بی‌خاکورزی را که هم موجب کاهش هزینه ها، کاهش تردد ماشین آلات، کاهش مصرف انرژی کمتر در حوزه کشاورزی و کمک به ساختمان خاک می شود را در دستور کار قرار دادیم.

قاسمی یادآور شد: به آبخوان داری و آبخیزداری به عنوان یک مقوله‌ی مهم پرداخته می شود که اعتبار خوبی با اذن مقام معظم رهبری در این حوزه از صندوق توسعه ملی گذاشته شده است و استان فارس هم به تناسب از این اعتبارات بهره مهند شده است که باز یکی از مقولات اصلی مهمی است که به آن پرداخته شود .

 

دومین همایش خاک در استان فارس با حضور قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اسدی رییس موسسه آب و خاک کشور، میرزاوند رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز، اسلامی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ملکوتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، و سایر اعضاء برگزار شد    

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=1796

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *