آغاز روند کاهشی قیمت برنج در بازار/ ثبات قیمت‌های گوشت و لبنیات

4151667

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از تثبیت قیمت محصولات پروتئینی و لبنی و کاهش قیمت برنج خبر داد و علت گرانی حبوبات را افزایش دو برابری قیمت‌های جهانی آن اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجید حسنی مقدم، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از اجرای طرح مردمی سازی و اصلاح نظام یارانه‌ها که ۲۱ اردیبهشت ماه اجرایی شد، نهاده‌های دامی برای تولید مرغ و تخم مرغ با ارز ترجیحی تامین می‌شد اما هزینه تمام شده این دو کالا صرفاً نهاده دامی نیست.

وی افزود: نهاده‌های ذرت و کنجاله تنها ۶۰ درصد از هزینه تمام شده مرغ گوشتی را شامل می‌شود و مابقی آن مربوط به دستمزد، متیونین، داروهای دامپزشکی، هزینه‌های انرژی و… است. قیمت‌های مرغ و تخم مرغ کاملاً مدیریت شده بود و با هماهنگی سازمان حمایت تعیین می‌شد؛ به عنوان مثال قیمت مرغ در طول یک سال گذشته یک بار ۲۴ هزار ۹۰۰ تومان، پس از آن ۳۱ هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین شد و پس از طرح اصلاح یارانه‌ها و با توجه به اینکه ارز تخصیصی به نهاده‌ها به نیمایی تغییر کرد، قیمت مرغ و تخم مرغ توسط سازمان حمایت برای مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت تخم مرغ هم به ازای هر کیلوگرم ۳۹ هزار ۸۰۰ تومان تعیین شده است.

حسنی مقدم یادآور شد: قیمت تخم مرغ هم پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گرم بود و قیمت‌ها به مرور افزایش یافت؛ و هم‌اکنون متوسط قیمت ۳۸,۰۰۰ تومان است. طبق گزارشات ما قیمت مرغ به طور متوسط بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان است البته ممکن است مصداقی و موردی برخی واحدهای صنفی کالا را با قیمت نامتعارف عرضه کنند که ناظرین ما در صورت مشاهده حتماً برخورد خواهند کرد. اما متوسط قیمت که ملاک تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است، متوسط قیمت‌ها است که تا به امروز زیر قیمت مصوب است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17970

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *