تحقق ۶۵ درصدی برنامه تولید بذر گندم

4196600

حدود ۶۵ درصد برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذر گندم آبی و دیم تا کنون برای کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به رغم خشکسالی و گرمای خارج از نرم اول فصل، محقق شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستنان کازرون به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: تا چهارم مرداد امسال ۳۲۷ هزار و ۶۲۵ تن بذر گندم از کشاورزان پیمانکار توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر خریداری شده که تحقق ۶۵ درصدی برنامه ابلاغی وزارتخانه را در تولید این نهاده نشان می‌دهد.

صمد مبصّر افزود: امسال تولید ۵۰۰ هزار و ۸۴۵ تن بذر گندم برای توزیع در سال زراعی آینده هدف‌گذاری شده که ۳۲۵ هزار تن آن مربوط به بذر گندم آبی و ۱۷۴ هزار و ۹۵۸ تن بذر دیم است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۳۹ هزار و ۹۵۳ تن بذر گندم آبی در تمام طبقات معادل حدود ۷۴ درصد و ۸۷ هزار و ۶۷۲ تن بذر گندم دیم معادل ۵۰ درصد هدف برنامه توسط شرکت‌های متولی بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده و خرید ارقام دیم در استان‌های غرب و شمال غرب کشور ادامه دارد.

مبصّر در عین حال یادآور شد: از سال گذشته نیز ۳۰ هزار تن بذر گندم ضد عفونی شده در انبار شرکت‌ها موجود است که به طور عمده از ارقام آبی هستند و می‌تواند به برنامه تامین بذر در سال زراعی آینده کمک کند.

وی گفت: نیاز کشور به بذر گندم برای یک سال زراعی در اراضی دیم و آبی نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و معمولاً برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که نزدیک به ۶۵ درصد بذر آبی و ۴۰ درصد بذر دیم مورد نیاز کشور را برای کشت با بذرهای گواهی شده تدارک ببیند و بقیه بذور مورد نیاز از طریق بذرهای خودمصرفی کشاورزان تامین می‌شود.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در همین حال اذعان داشت: تمام بذرهای گواهی شده زیر نظارت فنی این موسسه تحقیقاتی تولید می‌شوند و برچسب گواهی دریافت می‌کنند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=17988

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *