سرمازدگی هر ساله ده ها میلیارد تومان به باغداران شهرستان آباده خسارت می زند :

 

مجید یعقوبی مدیر جهادکشاورزی شهرستان آباده ، با تاکید بر این‌که انتخاب محل مناسب برای احداث باغ، عاملی بسیار مهم در مصون ماندن باغات از سرمازدگی است، اظهار کرد: سرمازدگی سالانه ده‌ها میلیارد تومان به باغ‌داران خسارت می‌زند و برای کاهش این خسارت، باید زمان دقیق وقوع آن تخمین زده شود. در همین راستا، باغ‌داران با افزایش شناخت خود از موضوعات مرتبط با سرمازدگی می‌توانند با اعمال مدیریت مطلوب در باغ و انجام به موقع برخی اقدامات کنترلی، خسارت‌های ناشی از سرمازدگی را به حداقل برسانند.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر به‌کارگیری روش‌های فعال و یا کوتاه‌مدت برای مدیریت مطلوب باغات به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان، روش‌های حفاظتی بلندمدت و یا غیر فعال که به صورت عمده تمهیدات قبل از احداث باغ را شامل می‌شود نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه نقش تعیین کننده‌ای دارد.

یعقوبی با اشاره به این‌که احداث بادشکن در جهت باد غالب منطقه، موجب مصون ماندن باغ از سرمازدگی جبهه‌ای می‌شود، یادآور شد: نوع خاک باغات نیز در جلوگیری از سرمازدگی بسیار مهم است. طوری که خاک‌های تیره رنگ به دلیل این‌که انرژی بیشتری از خورشید جذب می‌کنند و در زمان کاهش دما، حرارت را طی مدت‌زمان بیش‌تری به محیط انتقال می‌دهند، برای احداث باغ مناسب‌تر هستند.

مدیر سازمان جهادکشاورزی شهرستان آباده تصریح نمود: مناطقی که وقوع سرمازدگی بهاره در آن‌ها محتمل است، برای کشت ارقام زودگل مناسب نیستند، وی یادآور شد: همه ساله درختانی همچون زردآلو، هلو و شلیل در شهرستان آباده در معرض خسارت سرمازدگی قرار دارند. درختان گردو نیز همه ساله در مناطق مختلف شهرستان خصوصا مناطق شمالی در اواخر اسفند و اوایل بهار تحریک به رشد شده و در اثر سرمای دیررس بهاره دچار خسارت می‌شوند.

شایان ذکر است سرمازدگی باغات با دستگا‌‌ه‌های نوین قابل پیشگیری است؛ در واقع دو نوع سرمازدگی وحود دارد که جبهه‌ای و تشعشعی راشامل می‌شود و نوع دوم قابل علاج و پیشگیری است.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=20486

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *