برداشت زعفران بزرگترین شهرستان تولید کننده استان فارس

عکس زعفران

برداشت زعفران بزرگترین شهرستان تولید کننده استان فارس

زعفران يا طلاي سرخ، ارزشمندترين گياه بومي و از محصولات ویژه کشاورزی می باشد که ويژگي هاي منحصر به فرد این محصول، لزوم توجه به آن را دو چندان مي‌سازد. شهرستان استهبان دارای 553 هکتار زعفران (550 هکتار در سال های گذشته و 2.7 هکتار توسعه در سال جاری 1401) زعفران بوده که متوسط تولید آن 5کیلوگرم کلاله خشک در هکتار می­باشد و پیش بینی می گردد امسال در حدود 250 تن گل تر و2500 کیلوگرم کلاله خشک از سطح مزارع بارور زعفران برداشت گردد.

فرزانه پایمرد سرپرست باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی استهبان مزایای کشت زعفران را نیاز آبی کم (3000 متر مکعب در هکتار در سال) ، ارزش افزوده بالا و اهمیت صادرات و ارز آوري ، خاصیت انبارداری بالا ، دارا بودن خواص دارويي فراوان ، كم بودن آفات و بيماريهاي اختصاصي ، كم بودن دفعات آبياري و عدم همزماني با پيك آبياري سايرگياهان و مقاومت بالای اين گياه درمقابل شرايط نامساعد محيطی عنوان نمود.

وی با ذکر خواص متعدد زعفران و اثربخشي ترکیبات مؤثره آن به عنوان یکی از مهمترين جايگزين هاي داروهاي شيميايي، عنوان کرد: ایران از کشورهای عمده تولید کننده زعفران می باشد که به 50 کشور جهان این محصول را صادر می نماید.

روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان استهبان

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21585

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *