ممنوعیت چیدن بنه تا قبل از 15مهرماه درجنگل های ارسنجان

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان برداشت ميوه بنه جهت مصرف خانوار و فروش آن از15 مهرماه به بعد آغاز می گردد و هر گونه برداشت قبل از این تاریخ ممنوع و غیر قانونی است.                                                                                     میرشکاری درگفتگو با معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان ،افزود : در جلسه ای که با حضور رئیس منابع طبیعی ومعاونت فنی جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان وجمعی از مرتع داران ودامداران در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد مقرر گردید برداشت بنه در نیمه دوم مهر ماه آغاز شود تا شاهد تخريب كمي و كيفي منابع با ارزش طبيعي از جمله جنگل ها و در اين ميان مناطق رويشي پسته وحشي (بنه) نباشیم و مجدا این منابع را احیا کنیم.                                                                                                   

سید جعفر موسوی معاون فنی جهاد کشاورزی ارسنجان اظهار داشت: دلايل مختلفي از جمله چراي دام ، آتش سوزي ،تغيير كاربري زمين،بهره برداري نامناسب از محصولات جانبي ،عوامل ژنتيكي و محيطي و نيز عوامل انساني بنه كوهي را در معرض تخريب شديد قرار داده است كه نياز به اقدامات مديريتي و هدفمند براي كاهش و جلوگيري از تخريب اين مناطق دارد.                                                                 
وی افزود: يكي از اقدامات مديريتي براي اين منظور تعیین زمان بهره برداري از مناطق و محصولات جنگلي است كه به دليل نزديك شدن به فصل برداشت از ميوه درختان بنه اهميت خاصي دارد.                                                                                                                               


وی با بيان اينكه بنه يا پسته كوهي از ميوه هايي است كه در صنايع غذايي ،تازه خوری و آدامس کاربرد داردگفت: طبيعت و محيط زيست، موهبتي خداوندي است كه در اطراف هر موجود زنده اي وجود دارد و ادامه حيات به آن وابسته است، در اين ميان جنگل ها ،اكوسيستم هاي طبيعي با ارزشي هستند كه در آن ها تنوع بالايي از گونه هاي گياهي و جانوري وجود دارد.                                                                               
وی ادامه داد: اين مناطق به عنوان يكي از مهم ترين منابع توليد آب كشور به حساب مي آيند كه در حفظ حيات وحش ، جلوگيري از فرسايش خاك ،افزايش تنوع زيستي ،تلطيف آب و هوا و … نقش دارند.                                                                                                    
وی گفت: توجه به رعايت نكات فني هنگام استفاده از طبيعت ،توسط دوستداران طبيعت می تواند ازآتش سوزي منابع در سطح اراضي ملي شهرستان جلوگیری نموده تا شاهد آتش سوزی ها وتخریب منابع طبیعی نباشیم. همچنین شكستن شاخه درختان و زدن چوب به سر شاخه هاي درختان براي ريختن بذر و يا برگ كه موجب آسيب درختان مي شود اكيدا ممنوع است واز مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش سوزي مراتب را فورا به اداره منابع طبیعی اعلام نمایند.                                                                                                                                                      

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21856

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *