نظارت مدیران پهنه بر اولین آبیاری کلزا در جهت رعایت تاریخ کشت

 
 بازدید سرپرست معاونت فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان بهمراه کارشناس مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی  این مدیریت  از مزارع کشت کلزا در جهت آبیاری به موقع وچگونگی خاک آب این دانه روغنی  
در این بازدید معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت :کشت دانه روغنی کلزا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و برای بهره مندی بهتر از منابع آبی تاکید وتوصیه می شود و با توجه به بحران آب و خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف، استفاده بهینه ازمنابع آب با اجرای طرح های آب و خاک خصوصا روشهای آبیاری نوین می توان خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش داد.
کریم جهانگیر اظهار داشت :از آنجایی که بذر کلزا ریز می باشد، تهیه بستر بذر مناسب جهت سبزی یکنواخت و ایجاد تراکم بوته کافی از اقدامات اولیه برای رسیدن به عملکرد بالا می باشد.
وی همچنین عمق کشت مناسب کلزا، جهت افزایش یکنواختی سبز مزرعه و افزایش سرعت رشد بوته  را، عمق1/5 الی 2/5سانتی متری خاک قید کرد. همچنین تاریخ کاشت کلزا از دیگر عوامل افزایش عملکرد این دانه روغنی است که به منظور رسیدن به حداکثر عملکرد، کشت باید در تاریخ کاشت توصیه شده منطقه انجام شود. کاشت در تاریخ مناسب باعث می شود بوته کلزا قبل از شروع سرما به مرحله ۶ – ۸ برگی (روزت، قطر طوقه یک سانتی متر و طول ریشه ۱۵ سانتی متر) رسیده و مقاومت خوبی به سرما پیدا نماید. در غیر این صورت،  بوته کلزا در مناطق سرد فرصت کافی برای رشد نخواهد داشت و احتمال خسارت سرما افزایش می یابد.
وی تاکیدکرد :منظور از تاریخ کاشت، تاریخ اولین آبیاری (تامین رطوبت بذر) می باشد. لذا زارعینی که کلزا کشت می نمایند باید عملیات آماده سازی زمین و کشت را طوری برنامه ریزی کنند که در تاریخ کاشت توصیه شده کل قطعات کاشته شده آبیاری شود.
 این مقام مسئول تصریح کرد :مدیران پهنه با اهتمام کامل نسبت به همراهی کشاورزان کلزا کار از زمان دریافت بذر تا مرحله برداشت وتحویل کلزا همکاری ویژه‌ای  می نمایند. 
 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21885

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *