اشتغالزایی پرورش قارچ

 
 

دوره آموزشی مهارتی با عنوان پرورش قارچ دکمه ای به صورت مجازی با همکاری اداره فنی حرفه ای و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان  جهت بهره برداران متقاضی  در حال برگزاری است.
کارشناس مسول باغبانی جهادکشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار نمود : قارچ خوراکی، یک محصول زود بازده است که کشت آن به دلایلی نظیر شاخص اقتصادی، زیست محیطی، تغذیه ای و دارویی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
رضا علی ملک حسینی افزود : استفاده از پسماندهای کشاورزی و ماهیت اشتغال زایی در پرورش قارچ و مزیت نسبی آن درمقایسه با دیگر محصولات کشاورزی، باعث شده که استقبال از پرورش قارچ همواره رو به افزایش باشد، چراکه برای این فعالیت کشاورزی نیازمند تهیه زمین وسیع نخواهیم بود و کشت آن به صورت طبقاتی قابل انجام است. همچنین برگشت زودهنگام سرمایه از دیگر امتیازات این کار است 
وی بیان کرد:مطالب آموزشی ارائه شده در این دوره شامل آماده سازی سالن های تولید و استفاده از تجهیزات و شرایط یک سالن استاندارد، ضد عفونی محل پرورش با آجر فرمالین و یا فرمالین مایع و یا وایتکس، عملیات پس از ورود کمپوست به سالن، رعایت دما ،رطوبت و تهویه در سالن، مراحل خا ک دهی ،خراش دهی،شوک دهی ،باردهی و برداشت ، شناخت مهم ترین آفت و بیماری های شایع  و روش پیشگیری و مبارزه آنها عنوان گردید.
وی خاطرنشان کرد: دوره آموزشی پرورش قارچ خوراکی با همکاری اداره فنی وحرفه ای شهرستان ارسنجان به مدت 63 ساعت وباحضور 11نفر بهره بردار در حال برگزاری است و برنامه بازدید و کار عملی بدلیل بیماری کرونا در دو نوبت کاری ورعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود .
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه اين شغل از نظر اشتغال در حال حاضر مناسب مي باشد و آينده کاري آن نيز خوب است و اشتغال زايي آن در صنايع غذايي صد در صد است تصریح کرد: سرانه مصرف اين محصول در کشور ما در مقايسه با متوسط جهاني سالانه به طور ميانگين 3/1 کيلوگرم قارچ است و، متوسط جهانی در اروپا 4 کيلوگرم مي باشد که درصورتيکه فرهنگ مصرف اين ماده مغذي در بين مردم کشور جا بيفتد، شرايط بهتري نيز براي شاغلين اين حرفه قابل تصور است.
 

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=21931

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *