ارسنجان، قطب تولید کاملینا در استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: در سال زراعی جاری۹۰ درصد کشت پاییزه گیاه روغنی کاملینا استان فارس در شهرستان ارسنجان و در شرایط دیم انجام شد. به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، سیدناصر حسینی خرمی تصریح کرد: قریب به ۸۵ هکتار از اراضی دهستان خبریز  به کشت این گیاه اختصاص یافت که  بدلیل بارش کم، دچار خسارت صددرصد شده است. 
حسینی خرمی افزود: سال گذشته ۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت کاملینا اختصاص داشت که از عملکرد بالایی برخوردار بود. او اظهار کرد: گیاه روغنی کاملینا از خانواده شب بو، قابل کشت در دمای خاک حدود ۴ درجه سانتیگراد(کاشت پاییزه و بهاره بسته به اقلیم منطقه) و مقاوم به سرما و گرما است. به گفته وی؛ کاملینا اولین و تنها دانه روغنی زمستانه سازگار با مناطق سردسیر است که در مقایسه با سایر دانه‌های روغنی از  نیاز کودی پایین تر و مقاومت طبیعی در مقابل آفات و بیماریها برخوردار است. حسینی خرمی در پایان افزود: این گیاه دارای محتوای روغن ۳۵ تا ۴۰ درصد و مورد تایید سازمان خوار و بار جهانی برای مصرف خوراکی انسان با خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بالا و قابلیت ماندگاری بیش از دو سال بدون مواد نگهدارنده است. 
 
وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش سطح آب زیرزمینی، این گیاه در تناوب با سایر محصولات شتوی نظیر غلات مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22094

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *