درامد میلیاردی کشاورزان ارسنجان از فروش کاه و کلش

مدیر جهاد کشاورزی کشاورزی شهرستان ارسنجان از تولید بیش از ۱۵ هزار تن کاه و کلش گندم و جو از سطحی بالغ بر ۶ هزار هکتار گندم و جو به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد ریال در سال زراعی جاری در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان ، سیدناصر حسینی خرمی با بیان اینکه در سال زراعی جاری به دلیل کاهش نزولات جوی و کمبود علوفه، سوزاندن کاه و کلش مزارع در شهرستان به صفر رسید، گفت: با آموزش بهره برداران، تهیه و انتشار اطلاعیه های ترویجی در فضای مجازی و هشدار به کشاورزان، حتی یک مورد آتش زدن کاه و کلش در مزارع گندم و جو این شهرستان شناسایی نشد و تمام کشاورزان نسبت به جمع آوری کاه و کلش مزارع خود اقدام کردند.
او بیان کرد: بهره برداران با جمع آوری کاه و کلش علاوه بر کسب درآمد حاصل از فروش کاه و چرای دام از مزایایی برگرداندن بقایای گیاهی به خاک که شامل حاصلخیزی خاک و بهبود کیفیت خاک می شود، نیز بهره مند خواهند شد.
وی تصریح کرد : از هر هکتار گندم و جو بطور میانگین سه تن کاه و کلش جمع آوری می‌شود و کاه و کلش تولیدی علاوه بر تعلیف دام  به منظور استفاده در صنایع بسته بندی، تولید مواد شیمیایی، تولید ورقه‌های چوب، کمپوست و پرورش قارچ حمل و به فروش می رسد.
حسینی با اشاره به اینکه سوزاندن کاه و کلش در اراضی کشاورزی اتلاف سرمایه کشاورزان را بهمراه دارد، افزود: بروز آلودگی های زیست محیطی، آسیب بافت و کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن موجودات زنده خاک و افزایش مصرف کودهای شیمیایی   از معایب آتش زدن کاه و کلش بشمار می رود.
به گفته وی؛ با پیگیری و مکاتبه با ادارات مربوطه، از خروج کاه و کلش از شهرستان جلو گیری و کاه و کلش تولیدی به منظور استفاده دامداران بومی خرید و فروش شد.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *