باغ های انار ارسنجان در آستانه مرگ زودرس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آسیب جدی ۱۵۰۰ هکتار  باغ های انار این شهرستان در اثر خشکسالی و کاهش کم سابقه منابع آب خبر داد. 
به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، سیدناصر حسینی خرمی گفت: با توجه به شرايط موجود امکان آبیاری اکثریت باغ های انار این شهرستان وجود ندارد و یا بطور نامنظم و با فواصل طولانی انجام می‌شود. 
او افزود: اگر چه درخت انار مقاومت بالایی نسبت به خشکی دارد اما آبياری منظم افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول را به همراه دارد.
وی با اشاره به حساسیت درخت انار به دور آبیاری منظم تصریح کرد: روش آبیاری، نوع خاک، رقم، سن و فاصله کاشت درختان از جمله عوامل تعیین کننده دور آبياری و میزان آب آبیاری در  باغ های انار هستند.
حسینی خرمی افزود: شهرستان ارسنجان با دارا بودن ۱۵۰۰ هکتار باغ انار با میانگین عملکرد ۲۵ – ۲۰ تن در هکتار یکی از قطب های مهم تولید انار در استان فارس بشمار می رود که با توجه به مشکلات کم آبی، باغداران باید با مدیریت صحیح، از ورود حجم بالای آب پس از دوره بی آبی درخت اجتناب کنند در غیر این صورت، ترکیدگی و کاهش شدید عملکرد را در پی خواهد داشت.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مدیریت باغ های انار از جمله حذف پاجوش و نرک، حذف علف های هرز چند ساله، اصلاح بافت خاک با استفاده از کودهای دامی  مناسب، تغذیه متعادل درختان و تغییر شیوه آبیاری از غرقابی به روش های نوین آبیاری می تواند در شرایط خشکسالی و بحران آب در حفظ درختان انار موثر باشد.
شایان ذکر است یخ آب زمستانه، مرحله قبل از گلدهی، دوره باز شدن گلها، دوره رشد و مراحل نهایی رشد و رسیدن میوه انار، مقاطع حساس آبیاری درختان انار بشمار می‌روند.

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22117

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *