اجرای طرح کم آبیاری (reduced irrigation) درگندم فرانسوی NOGAL

طرح کم آبیاری (reduced irrigation) در میزان 500 متر مربع از اراضی تحت کشت گندم فرانسوی رقم نوگال  واقع در روستای قوام اباد از بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد اجرا شد.

به گفته پاکنوش فرهاد پور کارشناس مسئول اجرای طرح مقایسه ای سنجش سازگاری ارقام گندم در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ، هدف از اجرای این طرح ، مقایسه عملکرد رقم خیلی زود رس گندم فرانسوی نوگال در روش کم آبیاری با روش آبیاری معمولی(full irrigation) است .

وی خاطر نشان کرد که در روش کم آبیاری با افزایش دورهای ابیاری  و ایجاد تنش آبی در گیاه و پس از برداشت و اندازه گیری میزان محصول  در کرت مقایسه ای با زمین شاهد می توان نتایج را تجزیه وتحلیل و در صورت معنی دار بودن ،تغییرات را در کشت های آتی اعمال نمود.

فرهاد پوردر ادامه یاد آورشد: گندم فرانسوی نوگال برای اولین باربا هدف سنجش سازگاری  و به میزان 75 کیلو گرم در سطح3000مترمربع در روستای قوام اباد شهرستان  کشت گردید و در مرحله داشت تا کنون در 5 مرحله آبیاری وکود دهی سرک در دو نوبت که نوبت اول به میزان 150 کیلو گرم در هکتار با آب سوم و نوبت دوم به میزان 200 کیلو گرم در هکتاربا آب پنجم انجام شده است.

اصلی

۲۰۱۶۰۴۳۰ ۱۰۴۹۳۳

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22418

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *