کاشت طلای سرخ در گلدان در شهرستان پاسارگاد

یکی از راهکارهای مقابله با  خشکسالی و کمبود منابع آب درشهرستان پاسارگاد ، تغییر الگوی کشت و  توجه به کاشت گیاهان دارویی با نیاز آبی کم می باشد.

رحیم هوشیار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد ضمن بیان این مطلب گفت : با توجه به تجربه کشاورزان شهرستان در کاشت زعفران در مزرعه و عملکرد مناسب این گیاه کم آب و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی،کاشت زعفران این طلای سرخ در خانه و پشت بام خانه ها نیز رونق یافته که خوشبختانه عملکرد مناسبی نیز داشته است.

وی ادامه داد : این طرح به صورت طبقاتی به تعداد 1500 عدد گلدان در بخش مرکزی شهرستان پاسارگاد در حیاط خانه و همچنین در پشت بام خانه اجرا گردیده و اکنون بهره برداران مریوطه در سال دوم کاشت در حال برداشت محصول می باشند.

هوشیار افزود : گیاه زعفران از جمله گیاهان چند ساله می باشد که با یک بار کاشت پیاز آن به مدت حداقل 7 سال می توان برداشت محصول داشته باشیم.البته بر اساس هدف کاشت می توان این مدت را کوتاه تر نمود و به جای آن تراکم کاشت را به حداکثر رساند.تکثیر زعفران توسط بنه یا به اصطلاح پیاز می باشد و از زمان خزان بوته زعفران که به اصطلاح زعفران کاران زمان خواب گیاه می باشد یعنی اواخر اردیبهشت  تا زمان رویش مجدد جوانه ها (اوایل مهر) قابل کاشت می باشد.

در ادامه یاسر ابراهیمی یکی از مجریان موفق این طرح در شهرستان پاسارگاد ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط بهینه کاشت زعفران در گلدان با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه در رابطه با تجربه عملی شخصی کشت این محصول گفت :

جهت کاشت پیاز در گلدان بایستی گلدان هایی با ارتفاع حداقل 20 سانتی متر را انتخاب کرد تا بتوان پیازها را در عمق مناسب قرار داد و از هرگونه آسیب در اثر سرما و گرما در امان باشد.جنس گلدان می تواند سفال یا پلاستیکی باشدوکف گلدان باید منفذی برای خروج آب اضافی ایجاد کنیم تا از پوسیدگی پیاز ها در اثرتجمع آب جلوگیری نماییم.در کف گلدان به ارتفاع دو تا سه سانتی متر سنگ ریزه ریخته و روی آن را با خاک سبک به ارتفاع 5 تا 10سانتی متر(بر اساس ارتفاع گلدان) پر می کنیم.

ابراهیمی افزود: نکته مهم در انتخاب نوع خاک این است که با توجه به حساس بودن گیاه زعفران به سله بستن سطح خاک و کاهش گلدهی در خاک سنگین ، بافت خاک باید مخلوط مناسبی از خاک سبک و سنگین باشد. با توجه به تجربه و توصیه کارشناسان در سایر مناطق ، استفاده از خاک با 40 درصد ماسه بادی،40 درصد خاک باغچه و 20 درصد کودهای حیوانی و کمپوست بهترین نتیجه را می دهد.اندازه و وزن پیازهای انتخابی بایستی از 8 گرم به بالا باشد و به ازای هر 20سانتی متر سطح مقطع ، 5 عدد پیاز را با فاصله از یکدیگر رو به بالا قرار دهیم . جدا کردن لایه نازکی از الیاف اطراف پیاز و همچنین جدا کردن پولک ته پیاز به رشد بهتر جوانه و ریشه کمک می کند.

یاسر ابراهیمی همچنین ادامه داد : بعد از کاشت ، بسته به دمای منطقه از 15 تا 20 سانتی متر خاک مخلوط شده را روی پیاز ها ریخته طوری که پیازها برنگردد و حتما رو به بالا حفظ شود.گلدان را به محل خنک انتقال داده و بر اساس اینکه تاریخ کاشت خرداد یا شهریور باشد آبیاری را دو هفته بعد از کاشت انجام می دهیم . بعد از حدود دو تا سه هفته پس از آبیاری  پیازها شروع به جوانه زدن کرده و باید گلدان ها را به محل با نور کافی و فراوان منتقل می کنیم . در صورتی که آبیاری در تاریخ مناسب صورت گرفته باشد ابتدا گل های ارغوانی رنگ زعفران از سطح خاک بیرون می اید.طول مدت گلدهی حدود سه تا چهار هفته است.صبح زود زمانی که گل ها به حالت غنچه هستند و عطر و کیفیت مرغوب تری دارند بهترین زمان برای چیدن گل ها می باشد و طول عمر هر گل سه تا چهار روز است.

وی همچنین در خصوص عملیات فراوری زعفران گفت : عملیات فراوری با انتقال گل ها به محلی بهداشتی جهت جدا کردن کلاله و خشک کردن انجام می شود.  با توجه به بافت خاک و دمای منطقه قبل از گلدهی یک تا دو آبیاری لازم است و در طول مدت گل دهی تا اتمام آن نیازی به آبیاری نمی باشد.بعد از اتمام گلدهی اضافه کردن کودهای تقویتی به همراه آبیاری لازم می باشد و با توجه به میزان بارندگی منطقه،بافت خاک،دمای محل کاشت و غیره ،  آبیاری های بعدی به فاصله 20 تا 25 روز صورت می گیرد.در بهمن و اسفند ماه با توجه به از بین رفتن ریشه در زمان انتقال مواد غذایی از پیازهای مادری به پیازهای دختری با محلول پاشی برگ های زعفران با کودهای کامل یا کود اوره به نسبت معین آن را برای سال های بعد تقویت می کنیم.و در انتهای فصل رویش با زرد شدن برگ های زعفران در ابتدای اردیبهشت آبیاری اخر صورت می گیرد که این آب اخر در بزرگ شدن پیازها بسیار موثر است.بعد از خشک شدن برگ ها تا اوایل مهرنیازی به هیچگونه آبیاری نمی باشد.

۲۰۱۶۱۱۰۸ ۱۴۴۸۱۶

۲۰۱۶۱۱۱۰ ۱۶۵۳۱۲

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22458

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *