برگزاری دوره آموزشی زراعت و فرآوری زعفران در شهرستان پاسارگاد

بحران کم آبی در کشور ایران و استان‌های جنوبی کشورکشاورزان را ترغیب به کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و با عملکرد اقتصادی بالا می کند. هم‌چنین کاشت و فرآوری گیاهانی مانند زعفران باعث اشتغال‌زایی زیادی در بین نیروی کار این استان ها می گردد که این اشتغالزایی و درآمدزایی از اهداف ترسیم شده مدیریت های جهاد کشاورزی در خصوص اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی می باشد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی پاسارگاد ، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اعلام این خبر گفت : دوره آموزشی زراعت زعفران با هدف ترویج کاشت گیاهان با مصرف آب کمتر و همچنین درآمدزایی بیشتر به مدت پنج روز با هماهنگی واحد ترویج در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار گردید.

در این دوره که با استقبال زیاد از طرف بهره برداران روبرو شد، یاسرابراهیمی مدرس دوره از مزایا و عملکرد اقتصادی  زعفران و اهمیت ایجاد اشتغال برای جوانان با گسترش و ترویج این نوع کشت توضیحاتی ارائه داد و در نهایت مقرر شد که در فصل کاشت زعفران(خرداد ماه ) با برگزاری دوره عملی، علاقمندان با نحوه کاشت پیاز زعفران در مزرعه و گلدان آشنا شوند.

دراین دوره با نمایش فیلم های آموزشی و ارائه پاورپوینت از تجربه کشاورزان زعفران کار در زمینه کاشت،داشت و برداشت و همچنین تجربیات کسب شده در شهرستان پاسارگاد در زمینه کاشت زعفران اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار متقاضیان قرار داده شد.

شایان ذکر است گیاه زعفران بوسیله بنه یا در اصطلاح کشاورزان همان پیاز تکثیر می شود و به مدت چندین سال در زمین باقی می ماند و تکثیر می شود.این گیاه دارای برگ های باریک و سبز رنگ است.تاریخ مناسب کاشت زعفران در شهرستان از اوایل خرداد تا اواسط مهر ماه است که بهترین تاریخ کاشت خرداد ماه می باشد.این گیاه در اوایل پاییز بایستی آبیاری گردد و حدود دو هفته  بعد از اولین آبیاری گل های آن از سطح خاک بیرون می آید.گل های زعفران بعد از سه روز پژمرده می شود و بایستی در اولین فرصت نسبت به برداشت آن اقدام گردد.

طول دوره گل دهی حدود سه هفته است.بعد از برداشت گل ها با افزودن کود های ازته همراه با آبیاری بایستی اقدام به تقویت مزرعه نمود.

خاطر نشان می گردد که علاوه بر آبیاری در زمان مناسب،افزودن کودهای مورد نیاز گیاه،سله شکنی،مبارزه با علف های هرز،مبارزه با آفات و بیماری ها از عملیات لازم مرحله داشت می باشد.

افزودن کودهای حیوانی (کودهای گاوی کاملا پوسیده) و همچنین کودهای زیر کاشت و کودهای ازته می تواند عملکرد زعفران را به میزان قابل توجهی برساند.

لازم به ذکر است که برداشت گل های زعفران بایستی صبح زود و قبل از طلوع آفتاب باشد تا عطر و کیفیت تارها حفظ گردد و همچنین باعث حمل و نقل بهتر گل ها گردد..روش معمولی در عملیات خشک کردن کلاله ها که اغلب کشاورزان استفاده می کنند  استفاده از الک های مخصوص و یک منبع حرارتی می باشد که همان روش اسپانیایی یا توسینگ است.

در ادامه از کاشت زعفران در گلدان و نحوه شناسایی زعفران اصل از تقلبات رایج در بازار توضیحاتی داده شد.

همچنین در پایان دوره آموزشی از شرکت کنندگان آزمون به عمل آمد و لیست شرکت کنندگان جهت صدور گواهی مهارت به استان تهیه شد. 

IMG 3216

لینک کوتاه :

https://fajo.ir/?p=22461

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *